– Det er et ganske betydelig beløp. Du får noen meter asfalt for dette, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.
Han sier at pengene skal gå til å ruste opp riksveiene og redusere vedlikeholdsetterslepet.
– Dette gjør at vi kan legge ny asfalt, drenere og rett og slett vedlikeholde veiinfrastrukturen vår, sier han.
Pengene skal også gå til å fikse skader etter ekstremværet Hans, som herjet i Norge i fjor høst, og etter ekstremværet i Nord-Norge i 2024.
Milliardsum skal gi færre forsinkelser: – Pendlere har ikke råd til å stå på perrongen i seks år til
Omprioriterer
Ekstrapengene kommer i revidert nasjonalbudsjett, som regjeringen legger fram tirsdag.
Nygård forteller at det er snakk om omprioriteringer innenfor det samferdselsbudsjettet som allerede er vedtatt. Blant annet er det blitt frigjort penger på grunn av forsinkelser i andre prosjekter.
Han avviser at de kutter i noe annet for å få til dette.
– Vi tar ikke bort noe. Dette er penger som allerede er bevilget i år, men som ikke blir brukt før senere år. Da får vi sjans til å styrke vedlikeholdet, og det er bra, sier samferdselsministeren.
Her taues trikken ut av butikken
Gjelsvik: – Sikrer arbeidsplasser
Leder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Sigbjørn Gjelsvik (Sp), sier at det er store vedlikeholdsbehov på riksveiene.
– Med denne styrkingen av vedlikeholdet tar vi bedre vare på det vi har, og vi forbedrer fremkommeligheten og trafikksikkerheten i hele Norge, sier han.
Han sier at Norge nå får mer vedlikehold enn planlagt.
– Og vi sikrer flere oppdrag til lokale entreprenører, som igjen sikrer lokale arbeidsplasser og verdiskapning, sier Senterparti-politikeren.
Ny vridning
Med de ekstra pengene blir den samlede totalbevilgningen til drift og vedlikehold av riksveier på 10,4 milliarder kroner i år.
Tidligere i år la regjeringen fra ny nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025 til 2036. En av hovedprioriteringene er å ruste opp og vedlikeholde veinettet som allerede eksisterer.
– Pengene vi kommer med nå, er helt i tråd med vridningen i NTP. Der prioriterer vi også å ta vare på veiene våre veldig høyt, sier han.
Der er det satt av 574 milliarder kroner til riksveiene i den nye transportplanen i perioden 2025 og 2036. 235 milliarder kroner skal gå til drift, vedlikehold, fornyelse og mindre investeringer.
I tillegg skal det brukes 65 milliarder kroner på å ruste opp fylkesveiene, blant annet med skredsikring.
Oslo-området: Hvert fjerde tog var ikke i rute i september