En stund var det usikkerhet om hvilke konsekvenser regionreformen ville få når den trer i kraft i 2020. Nå er usikkerheten ryddet av vegen.
To av driftskontraktene har frist 8. mars. De gjelder områdene Telemark vest og Karasjok. Den første skal gjelde i 8 år, den siste i 5 år.
Telemark vest ble utlyst 30. oktober i fjor med frist 15. januar i år, men fristen ble utsatt.
To fusjoner
Driftsområdet er resultatet av en sammenslåing av to områder - Vest-Telemark og Vinje. Riks- og fylkesveger i kommunene Drangedal, Fyresdal, Kviteseid, Nissedal, Nome, Tokke og Vinje pluss deler av Bykle og Odda inngår i området.
Området Karasjok består av kommunen det er oppkalt etter, pluss deler av Porsanger og Tana.
Alle de andre driftskontraktene som er utlyst, skal gjelde i 5 år fra 1. september.
9. mars er det frist for å gi anbud på kontrakten for området Ofoten, som omfatter kommunene Ballangen, Evenes, Gratangen, Ibestad, Lavangen, Narvik, Skånland og deler av Bardu, Salangen, Tjeldsund og Tysfjord.
Dette området er også resultatet av en fusjon. Ved forrige utlysning var det et område som het Narvik og et som het Evenes.
En frist hver dag
Neste anbudsfrist går ut 15. mars. Den gjelder området Ytre Romsdal som omfatter kommunene Aukra, Eide, Fræna, Midsund, Molde og deler av Averøy, Gjemnes og Nesset.
I tre dager fra 19. mars er det en anbudsfrist hver dag. Den første gjelder området Søre Sunnmøre som omfatter kommunene Hareid, Herøy, Sande, Ulstein, Vanylven, Volda og Vågsøy.
Den neste gjelder området Ytre Sunnfjord som omfatter riks- og fylkesveger i Bremanger, Flora, Gloppen og Naustdal.
Driftskontrakten som har anbudsfrist 21. mars gjelder området Indre Romsdal. Nesset, Rauma og Vestnes, pluss deler av Lesja, Norddal og Ørskog inngår i det området.