Hele strekningen ligger i Kragerø kommune. Det vestre endepunktet blir fylkesgrensen mellom Telemark og Aust-Agder. Herfra er det midtdeler videre vestover. Det østre endepunktet ligger ca. en kilometer vest for krysset på Tangen hvor fylkesveg 363 tar av fra E18. Her er det er avkjøring mot Kragerø by.
I dag har E18 midtfelt og asfaltert bredde på 10 meter på det meste av den aktuelle strekningen. Etter utvidelsen blir det tre forbikjøringsfelt, to for vestgående trafikk, og et for østgående. De tre forbikjøringsfeltene får en samlet lengde på 3,1 km. Ny vegbredde blir 12,5 meter på to-feltsveg og 14,5 meter på tre-feltsveg.
Midtrekkverket skal støpes i betong. Når vegbredden økes, må kryssende konstruksjoner tilpasses. Ikke mindre enn 12 kulverter krysser E18 på de 7 kilometrene. Fire av dem blir revet. Tre av disse erstattes med overgangsbruer, den fjerde med en ny kulvert. De 8 øvrige kulvertene blir forlenget.
Oppdraget omfatter også oppgradering av vegbelysningen, montering av viltgjerde og etablering av nytt overvannsanlegg på deler av strekningen. For å lette trafikkavviklingen i anleggstiden skal det etableres interimsveger, og lokalvegnettet skal oppgraderes.
Byggeplanen er lagd av Multikonsult. Anleggsarbeidet skal fullføres innen september 2016.
Krysset på Tangen er et T-kryss med en overgangsbru. Løsningen er ikke gunstig, og Vegvesenet vil gjerne bygge det om. Årsaken til at man ikke gjør det når man først er i gang, er at det mangler vedtatt reguleringsplan for en ombygging.