Gladengveien går gjennom bydelen Ensjø øst for sentrum, som lenge har vært kjent som bilbyen. Nå skal bilforretningene bort, og bydelen skal bebygges med boliger.
I forbindelse med overgangen fra bilby til boligby får Gladengveien en ny utforming. Mellom kjørebanen og de nye blokkene som bygges på vestsiden av vegen, skal det bli et bredt felt med plass til sykkelbane, grøntareal, bekk med et kunstig løp og et 4,5 meter bredt fortau.
Bymiljøetaten i Oslo kommune er byggherre. Foruten Trasé AS har disse entreprenørene gitt pris på oppdraget: Østlandske Vei og Betong fra Oslo (27,015 mill.), Steen & Lund fra Drammen (28,127 mill.), Askim Entreprenør (29,749 mill.), Implenia (32,795 mill.), NCC (33,669 mill.) og Marthinsen & Duvholt fra Sandefjord (34,782 mill.).
Strekningen som oppgraderes i denne omgangen er knapt 500 meter lang. Den går mellom Bertram Narvesens vei og Ensjøveien.
Som vanlig er når veger og gater i byer bygges om, har kabeletatene hevet seg på. Den som får kontrakten skal legge om tele-, høyspent- og IKT-kabler under bakken.
Prosjekteringen er utført av Norconsult og Bjørbekk & Lindheim. Jobben skal fullføres innen 15. mai neste år. Senere blir også østsiden av Gladengveien oppgradert, men tidspunktet er ikke fastsatt. Bilforretningene må flytte ut før oppgraderingen kan komme i gang.