Det er med andre ord et skikkelig hopp oppover i gravemaskinklassen Volvo gjør med lanseringen av sin EC700B. Til nå har toppmodellen vært på 46 tonn, men i konkurransen mot Cat, Hitachi og Komatu har Volvo manglet skikkelig tungt utstyr. Vi ble presentert den første maskinen på europeisk jord på Volvo-fabrikken i Konz i Tyskland, for øvrig skipet rett fra Conexpo-utstillingen i USA nylig.
Serieproduksjonen kommer ikke skikkelig i gang før en gang utpå høsten, og markedssjef David Kristianslund hos Volvo Maskin AS i Norge regner ikke med å ha de første maskinene på norsk jord før over årsskiftet, selv om flere kunder allerede står og venter.
Kraftige dimensjoner
Maskinen er utstyr med Volvos nyeste motor, som med sin V-Act teknologi tilfredssiller utslippsnormen Tier 3, og har med 464 hk ved 1880 o/min den kraftigste drivpakken i sin klasse.
Når vi tillater oss å bruke begrepet kraftplugg om graveren, er det fordi maskinen fra bunn av er bygget for å tåle virkelig hardt arbeid. Det ser man på et understell og belter som er av en dimensjon man vanligvis ikke finner på 70-tonns maskiner. Dette gir maskinen god stabilitet, uten at vi selv foreløpig har fått mulighet til å teste det.
Også kapasiteten på hydraulikken og svingmotor har meget høye data.
Alt tyder derfor på at EC700B kan bli en ideell maskin for røffe arbeidsforhold i den norske steinrøysa.
Spørsmålet nå er hvor lenge det er til 85-tonneren er på plass?
Flytter produksjon til Tyskland
Etter kjøpet av Kobelco i 1998, har alle Volvos beltegravere vært produsert i Sør-Korea. Men gode tider for entreprenørene verden over og stor etterspørsel etter maskiner gjør at Korea-fabrikken ikke har mer kapasitet til å øke produksjonen. Derfor er noe av produksjonen for Europa flyttet til fabrikken i Konz, hvor alle hjulgående gravemaskiner og mindre latere også blir produsert. I første omgang dreier dette seg om beltemodellene EC140B og EC210B.
Dette har medført utbygginger av den tyske fabrikken, som nå rommer totalt 100 000 m2 produksjonslokaler.
For Volvo-kundene betyr dette produksjon nærmere markedene, og som vil nedkorte leveringstiden på opptil seks uker for kunder i Europa.