På en pressekonferanse i Oslo tirsdag kunngjorde Hafslund at de har valgt Aidon som tilbyder av smarte strømmålere. Som i resten av landet skal alle selskapets nettkunder få slike målere installert innen 1. januar 2019.
Det er det desidert største prosjektet Hafslund Nett har hatt. Investeringsrammen er 2,4 milliarder kroner. Det skal til sammen installeres 700.000 målere, 250.000 av disse i Oslo.
Målerne sender automatisk informasjon til nettselskapet om hva forbruket har vært. Samtidig får kundene informasjon om sitt strømforbruk sekund for sekund, i tillegg til historikken i forbruket.
– Fremtidsrettet
Hafslunds konsernsjef Finn Bjørn Ruyter fortalte at det var mange gode leverandører med i konkurransen, og at Aidion ble valgt som resultat av en totalvurdering, der pris og leveringsevne var viktige faktorer.
Løsningen baserer seg på ulike former for trådløs overføring, blant annet mobilnettet (se faktaboks). Målerne har 15 års teknisk levetid, kortere enn dagens mekaniske målere.
Ruyter mente målerne er fremtidsrettet, med god mulighet for å installere smart funksjonalitet i ettertid. Man kan nemlig laste ned programvare med ny funksjonalitet om flere år, etter hvert som det utvikles tjenester. Slik kan mange ulike leverandører hekte seg på løsningen.
Hafslund skal starte en pilotutrulling i enkelte områder allerede på høsten i år. Våren 2016 begynner hovedutrullingen. Opptil 1500 målere skal installeres per dag.
Les også: – Automatiske strømmålere kan bli en gigantisk feilinvestering
400 kroner per kunde
Lyse-sjefen Eimund Nygaard gikk nylig ut og mente at AMS-satsingen i Norge vil bli langt dyrere enn antatt og at kostnadene ikke vil stå i samsvar med gevinstene for samfunnet.
Ruyter legger ikke skul på at det er både kostnad og risiko ved AMS-innføringen. Hvis man kun ser på kostnadene ved utrullingen ville de ifølge Hafslund-sjefen svare til en økning i nettleia på 400 kroner per år per kunde. Men Ruyter tror fordelene vil veie opp for utgiftene, og at prosjektet vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Kundene kan nemlig legge om forbruket og bruke mindre strøm topplasttimene. Det gjør at Hafslund kan bygge mindre nett enn de ellers ville måttet bygge.
Måleren sender også informasjon om spenningskvaliteten, slik at Hafslund raskere kan rette feil i nettet når noe er galt. I tillegg fremhever Ruyter at kundene sparer tid på måleravlesning.
– Så samlet sett er det ikke urealistisk at de 400 kronene per år vil bli spart inn. Dette er ikke noe eksakt regnestykke, men jeg er mer optimistisk enn Lyse-sjefen, sa Ruyter.
Les også: Titusenvis av strømkunder skal teste sanntids-display
Sparer strøm
Han var imidlertid klar på at det er lite penger å spare i rene strømutgifter på å legge om forbruket sitt fra dag til natt i Norge, siden forskjellen i spotprisen for kraft er relativt liten i Norge mellom dag og nett. Det er heller ikke her sparepotensialet ligger.
Da tror han det blir mer penger å spare når det blir innført såkalt effektbasert nettleie. Det innebærer at kundene betaler mer i nettleie når de bruker strøm i høylasttimene om morgenen og ettermiddagen, og mindre i nettleie om kvelden og natta. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) planlegger nå for å innføre dette etter at de smarte strømmålerne er rullet ut.
Aller mest tror imidlertid Ruyter det er mer penger å spare ved å redusere selve strømforbruket.
– Jeg tror det vil være langt mer penger å spare på bedre varmestyring i hjemmene kombinert med prissignaler, slik at man faktisk bruker mindre energi og blir klar over hva det er som drar kostnadene, sa han.
– Hvor mye tror du hver husstand kan spare?
– Er man veldig bevisst og drar ned forbruket, er det veldig mye å hente. Men i gjennomsnitt tror jeg ikke det blir veldig høye tall, sa Ruyter.
Les også: – Google og Apple vil ta inntektene fra kraftbransjen
Skeptisk til automatisk styring
Han viser til at Hafslund i flere år har gitt sine næringskunder dataverktøy som gir kunden oversikt over energibruken. Da kan man for eksempel finne ut at man taper mye energi på å lukke dører til kjølelageret for sent. Slik verktøy planlegger Hafslund nå også å tilby privatkundene.
Ruyter sa han er skeptisk til løsninger som innebærer at ting begynner å styre seg selv, for da risikerer man at feil ting slås av. Disse smarthusløsningene vil han i alle tilfelle overlate til kundene selv å velge.
– Vi tror det er begrenset betalingsvilje for denne type tilleggstjenester. Derfor ønsker vi å bruke teknologi som er så billig som overhodet mulig. Her er smarttelefoner og nettbrett best. Det er ikke nødvendig med egne prosessorer og installatører. Isteden vil det komme funksjonalitet med apper som klarer det aller meste av det folk trenger for å få gode råd og på sikt få en mer intelligent styring av forbruket i hjemmet, sier han.
Les flere nyheter om AMS.