![Cruiseskipet Viking Sky var i mars 2019 nær ved å drive på land da det fikk motorstans i Hustadvika.](https://images.gfx.no/130x87/2448/2448011/Viking%2520Sky_taues.jpg)
Cruiseskip-slakt: Burde ikke seilt
Et gresk rederi har fått varsel om 700.000 i gebyr fordi de hadde for høye svovelutslipp i norske fjorder.
Skipet MS Magellan, som er eid av det greske rederiet Global Cruise Lines Ltd, brøt ifølge Sjøfartsdirektoratet regelverket om svovelholdig drivstoff i verdensarvfjordene nå i vår.
Fra 1. mars ble det innført nye miljøkrav for utslipp til luft og sjø i verdensarvfjordene Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjorden. Nå har Sjøfartsdirektoratet sendt ut sitt første varsel om overtredelsesgebyr som følge av de nye reglene.
![John Anders Lindtveit Røse, daglig leder i Maritimt Forum, frykter at manglende konkretisering av krav til lav- og nullutslipp for offshoreskip straffer frontløperne.](https://images.gfx.no/130x87/2729/2729412/20220602-R6SS0269_HAVILA-CASTOR_MartinGiskegjerde.jpg)
Mener regjeringen somler: – Straffer de som har gått foran
16. april mottok Sjøfartsdirektoratet en bekymringsmelding om røykutslipp fra det Bahamas-registrerte cruiseskipet Magellan, som lå til kai i Flåm. Bekymringsmeldingen ble fulgt opp med tilsyn om bord da skipet ankom Geiranger neste dag. Sjøfartsdirektoratets inspektører målte svovelinnholdet i skipets drivstoff og fikk utslag på 0,17 prosent. Grensen for lovlig svovelinnhold i verdensarvfjordene er 0,10 prosent.
– Vår dokumentasjon viser at skipet har gått inn i to verdensarvfjorder med svovelverdier som ligger langt over lovlig nivå, sier Bjørn Pedersen, avdelingsdirektør for regelverk og internasjonalt arbeid.
Fra 1. januar 2020 er det forbud mot å bruke drivstoff med mer enn 0,5 volumprosent svovel for alle skip.