De første drøye 100 betongelementene kjøres nå tre og tre per lastebil inn i Moanetunnelen: Her monteres de etter at kassettene med veggelementene er losset fra de spesialbygde trailerne fra Ølen betong på Vestlandet.
Båt og bil til Kongsberg
Senere i vinter starter også transporten av betongvegger til både Svartåstunnelen og Kongsbergtunnelen.
Vollåstunnelen er ennå ikke ferdig utsprengt. Her snakker vi om sein vår eller sommer før siste del av kjempelasten med båt til Holmestrand kjøres videre til bestemmelsessted Kongsberg.
Åtte km tunnel - seks løp
Transportveien via fv. 32 og fv. 40 over Hvittingfoss er på om lag 55 kilometer en vei. Turen med den tunge og verdifulle lasten tar snaue halvannen time.
De fire tunnelene og seks tunnelløpene på ny E134 Damåsen-Saggrenda er på til sammen litt over åtte kilometer.
Losses i Vestfold
Når de har fått sine betongvegger og tak(i toløps tunnelene) levert, er om lag 7000 veggelementer losset i Vestfold og kjørt videre til sølvbyen.
Lossingen av betongveggene inne i tunnelen og monteringen av dem etterpå går overraskende fort. Da vi nylig besøkte Moanetunnelen etter lunsj kom akkurat to trailere med seks veggelementer fra Holmestrand.
På en drøy time var begge lastebilene tomme og på vei sørover igjen. Ikke lenge etterpå var arbeidet med å montere den første av de seks nyankomne betongveggene i gang.