Arbeidet blir svært omfattende. I tillegg til arbeidet på den permanente E6 skal det etableres 7 km interimsveger, 300 meter av E39 skal bygges om, det skal etableres 4,6 km nye fylkesveger og lokaveger med til sammen 7 rundkjøringer, pluss 6,2 km gang/sykkelveger.
I jobben inngår graving og flytting av nesten to millioner kbm løsmasser, hvorav over en halv million er myrmasser.
Det skal bygges opp 120 000 kbm steinfyllinger, 194 000 kbm leirfyllinger og 415 000 kbm støyvoller. Til oppfylling av sideområder vil det gå med 395 000 kbm.
Grunnen i området er dårlig. I følge Vegvesenets overslag vil det gå med ca. en halv million kbm kalk/sement og 155 km vertikaldrenering.
1 280 meter høyspentkabler skal legges om. Det skal legges 22,4 km fiberkabler, 217 km trekkerør og 62,5 km VA-ledninger.
785 lysmaster skal monteres. 145 av disse blir midlertidige.
Aas-Jakobsen er hovedkonsulent. Den nye E6-strekningen blir klar for trafikk mot slutten av 2018.