13 millioner kroner skulle entreprenørarbeidet koste, hvis overslaget hadde stemt. Det laveste anbudet er på 9,581 millioner.
Nest lavest ligger T. Stangeland Maskin fra Stavanger med 10,178 mill. Deretter følger Vassbakk & Stol fra Kopervik (11,310 mill.), Bertelsen & Garpestad fra Egersund (11,324 mill.), Norbø Maskin fra Stavanger (11,486 mill.) og Rygg Maskin fra Randaberg (11,504 mill.)
Den lokale dominansen er total. Bare to anbud ble gitt av entreprenører med adresse utenfor Rogaland. Disse to ligger desidert høyest. Aller høyest ligger Mesta med 18,4 millioner.
Den som får kontrakten skal sprenge 20 000 kbm fjell og utvide terminalområdet med ca. 3 000 kvm. 2/3 av dette arealet skal brukes til parkeringsplass. Det skal også etableres et 200 meter langt oppstillingsfelt.
Lauvvik er vestre endepunkt for et kort fergesamband over Høgfjorden og et langt som ender i Lysebotn innerst i Lysefjorden. Det siste betjenes av «Lysefjord» det meste av året. Det er en hurtiggående ferge med en kapasitet på 12 personbilenheter (PBE). I sommermånedene er trafikken mye større. Det er vegforbindelse mellom Lysebotn og det øvrige vegnettet, og turistene tar gjerne turen gjennom Lysefjorden med bobilene sine. For å ta trafikken unna blir «Strand» satt inn om sommeren. Den har plass til 64 PBE.
Ferga «Høgsfjord» med plass til 75 PBE trafikkerte sambandet over Høgsfjorden inntil Finnøy fikk sin fastlandsforbindelse i november i fjor. Da ble «Høgsfjord» erstattet med «Finnøy» som har en kapasitet på 110 PBE.
Landarealene på Lauvvik blir for små når sommertrafikken setter inn for fullt, men Vegvesenet regner med at problemene skal være løst når utvidelsen som nylig har vært ute på anbud, blir fullført. Den som får kontrakten får ikke mye tid på seg, jobben må være fullført til sommeren.