Strekningen fra avkjøringen til Mysen sentrum fra E18 og til Melleby ved Lundebyvannet har i dag en ÅDT på rundt 8000. Fjerntransporten til og fra Sverige har måttet blande seg med lokaltrafikken, med de komplikasjoner det innebærer. Særlig Momarkenkrysset, men også Ramstadkrysset, har vært kilder til køer. Samtidig har strekningen vært ulykkesbelastet.
Bygget på Mona-grus
Takket være at hele strekningen går i jomfruelig terreng uten å måtte ta særlig hensyn til eksisterende trafikk, har dette etter hennes mening vært et greit prosjekt å gjennomføre.
– Den nye vegen går delvis gjennom Mona-ryggen, som inneholder en av de største grusreservene på østlandet. Det har gjort at vi har gravd ut mesteparten av grusen, og brukt det som en ressurs i prosjektet. Ikke noe av grusen er derfor gått tapt som følge av vegutbyggingen, forteller hun.
– Ellers har vi hatt partier med bløt leire i grunnen. Det har gjort at vi valgte å bruke en del kalkstabilisert peling, i stedet for skumglasstein som opprinnelig var beskrevet i anbudsdokumentene. Det bidro også til at vi sparte penger, en gevinst som i henhold til kontrakten ble delt mellom oss og hovedentreprenøren NCC, sier hun.
Ble skiløype i ett år
Strekningen på åtte kilometer var delt i to hovedentrepriser, som hver med en størrelse på mellom 250 og 400 millioner kroner gikk til henholdsvis Veidekke og NCC. Veidekkes del sto ferdig i fjor, og lokalt har det fremkommet en del kritikk mot at Statens vegvesen har valgt å la en ferdig motorvegstrekning stå ubrukt et helt år. Prosjektleder Elin Bustnes Amundsen forklarer det hele slik:
– Opprinnelig plan var at det skulle bygges en ny veg som koplet den nye strekningen opp mot Ramstadkrysset. Men diverse forsinkelser under planleggingsfasen gjorde at reguleringsplanen ikke ble ferdig i tide, slik at vi ikke fikk bygget den nye påkoplingen med fortau og bredde som er forsvarlig for trafikkmengden. Vi valgte derfor å prioritere trafikksikkerhet, og derfor å ikke åpne den første parsellen før den andre står ferdig nå i september.
Resultatet har vært at indre Østfold sist vinter kunne skilte med en de fineste og best asfalterte langrennsløypene man har sett maken til, med full flombelysning av motorvegstandard! Og skiinteressen har holdt seg utover våren og sommeren, da på rulleski. Det hele endte nylig i et stort rulleskirenn i begynnelsen av august.
Holder budsjettet
Budsjettet på 1080 millioner kroner ser ut til å holde, noe prosjektlederen er godt fornøyd med.
– Anbudene fra hovedentreprenørene havnet omtrent der vi forventet, så sånn sett var vi heldige. Så viste det seg at tunnelen ble dyrere enn antatt. Overdekningen er stedvis liten, på det minste bare fire meter, og det viste seg at vi måtte legge inn flere sikringsbuer enn opprinnelig planlagt. Samtidig sparte vi en del på å velge KS-stabilisering framfor glasopor der det var dårlige grunnforhold. Alt i alt havner vi derfor på budsjett, slik det ser ut nå, forklarer Elin Busterud Amundsen.
– Vi har holdt samme nøkterne standard på trafikkmiljøet som på resten av strekningen, uten at det går ut over hverken kvalitet eller trafikksikkerhet. På E18 har vi valgt å gjøre Smålenenes bru utenfor Askim og Norgesporten bru som kommer nær svenskegrensen, til litt påkostede symboler på strekningen, sier prosjektlederen.