Det har gått ti måneder siden Jaguar lanserte sin første elbil, den sportslige suven I-Pace, som skal settes i produksjon andre halvår 2018.
Kombinasjonen av en design mange setter høyt, stor rekkevidde og fortsatt relativt gunstige priser her til lands har, ikke overraskende, ført til stor pågang fra fortsatt elbilsultne nordmenn.
Ifølge Jaguar er det nå nærmere 900 som har betalt inn 10.000 kroner i depositum og dermed står først i køen.
I tillegg har de registrert over 2.500 som har meldt sin interesse for å bestille I-Pace.
- Frankfurt 2017: Her er de viktigste elbil-nyhetene
Tredobbel årsleveranse
Men der du ikke kan forvente å få levert bil før i 2019 dersom du for eksempel bestiller en Tesla 3 eller Opel Ampera-e, er det fortsatt mulig å få tak i en I-Pace neste år:
– Vi skal som minimum kunne levere biler i 2018 til de første tusen som innbetaler depositum, opplyser John Helmersen som er sjef for Jaguar Land Rover Norway.
Dette er store tall for en produsent som til sammenligning solgte 359 biler i Norge i hele fjor og som har solgt 172 biler så langt i år (august).
– Ja, dette er veldig spennende for oss og for våre produkter, skriver Helmersen i en epost.
Prisen mangler
Da Jaguar lanserte I-Pace i november i fjor, het det at prisen trolig vil ligge 10-15 prosent over en tilsvarende motorisert F-Pace. Dette kom fra Jaguar sentralt, og det behøver ikke gi noe presist bilde for den norske prisen.
For øvrig har F-Pace veiledende startpris på 635.000 kroner i Norge (163 hk diesel), mens en versjon med samme effekt som den elektriske koster fra 1,2 millioner kroner (3,0 l V6 380 hk).
– Pris har vi ikke fått ennå, men vi er sikre på at den skal bli konkurransedyktig! skriver Helmersen.
Også for konkurrenten Audi E-tron quattro har det vært voldsom interesse i Norge.
- E-tron quattro: Observert med tilhenger
Kun 50 kW-lading?
En elektrisk Jaguar vil selvsagt ha ytelser som matcher det sportslige utseendet. Da konseptet først ble presentert, var det med to elmotorer som til sammen yter 294 kW/700 Nm.
Bilen skal klare å akselerere fra 0-100 kilometer i timen på rundt fire sekunder. Elmotorene er integrert i akslingene og har en ytre diameter på kun 234 mm og er 500 mm lange.
I-pace utrustet med et 90 kWh litiumionbatteri som skal kunne gi en rekkevidde på over 500 kilometer, dog etter den usaklig rause NEDC-standarden. Det som har fått mange til å stusse, er at produsenten kun har gått for 50 kW-lading.
Samtidig har Jaguar varslet at det ikke nødvendigvis er de endelige spesifikasjonene verken på motoreffekt, batteristørrelse eller ladeeffekt som hittil er oppgitt. Disse skal fastsettes senere og presenteres sammen med den endelige produksjonsutgaven. Trolig i løpet av 2017.
Formel E
På Frankfurt-messa tidligere denne uka, slapp Jaguar nyheten om at de utvider sin satsing på Formel E med å starte supportserien Jaguar I-Pace eTrophy.
Jaguar gikk inn i Formel E i fjor og sammen med nye forpliktelser fra både Audi, Mercedes-Benz og Porsche, er dette et mesterskap i vekst. Fjerde sesong starter nå i desember i Hong Kong og avsluttes i Montreal i juli etter 14 løp.
Det er femte Formel E-sesong, som starter sent i 2018, som får selskap av opp til 20 løpsriggede I-Pace. Kalenderen er ikke helt spikret ennå, det er heller ikke de tekniske spesifikasjonene på racingutgaven av I-Pace som skal bygges av Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO).
I-Pace etrophy er for øvrig ikke den eneste nye elektriske racingserien. Om to måneder starter Electric GT der det benyttes modifiserte Tesla S P100DL. De to første løpene arrangeres på Circuit Paul Ricard i Frankrike 25-26. november.