Moskenesøya er delt mellom kommunene Flakstad og Moskenes. I grenseområdet mellom de to kommunene var E 10 svært rasutsatt for vel fire år siden. Den første store forbedringen kom 14. mars 2008 da den 1 640 meter lange Fjøsdalen tunnel i Flakstad ble åpnet.
I fjor høst var det anleggstart på neste tunnel, den 1 460 meter lange Hamnøytunnelen i Moskenes. Når den fullføres mot slutten av neste åt, blir nok en rasfarlig strekning fjernet fra europavegnettet. Mellom tunnelene er det en 2,5 km lang strekning hvor det også kan være farlig å ferdes. Nå skal denne sikres.
Solbjørnneset i Flakstad og Akkarvika i Moskenes er ytterpunktene for strekningen som skal utbedres. Den er ikke bare rasfarlig, den er smal også. Ikke en eneste meter er bred nok til at det kan markeres midtlinje.
Årsdøgntrafikken ligger rundt 800. Selv om denne trafikken hadde fordelt seg jevnt over året, hadde det vært tungvint nok å avvikle den på en veg som er for smal til at to store biler kan passerer hverandre. Men i Lofoten er trafikken alt annet enn jevn. Sommertrafikken er betydelig, og den øker stadig.
For å bøte på situasjonen skal E 10 utvides til en bredde på 7,5 meter pluss skuldre. Utvidelsen skal i hovedsak skje mot fjellsiden. Ikke mindre enn 190 000 kbm må sprenges ut på de 2,5 kilometrene.
Overskuddsmassen blir først og fremst brukt til forsterking av en vegfylling for E 10 ved Hamnøy og tilbakefylling over de fire rasoverbyggene som inngår i entreprisen. Jobben må fullføres innen utgangen av 2014. Den romslige byggetiden skyldes først og fremst hensynet til trafikken.
Alle utgifter dekkes med statlige rassikringsmidler.