De fire rasoverbyggene er Berget (185 meter), Ølkonna 1 (360 meter), Ølkonna 2 (140 meter) og Akkarvika (290 meter). De ligger på en 2,5 km lang strekning på Moskenesøya i Lofoten. Ytterpunktene på strekningen er Solbjørnneset i Flakstad kommune og Akkarvika i Moskenes.
Samhandlingsprosessen begynner neste uke. Anleggstart finner sted i september.
Veidekke får god tid på seg. Jobben skal ikke være fullført før mot slutten av 2014. Den romslige byggetiden skyldes først og fremst hensynet til trafikken. Vegvesenet vil at den skal gå mest mulig uhindret.
Strekningen som skal utbedres er ikke bare rasfarlig, den holder også en svært lav standard. Til tross for europavegstatusen er vegen så smal at det ikke kan markeres midtlinje på den. Nå skal den få en bredde på 7,5 meter pluss skuldre, og en geometri som er en europaveg verdig. Utvidelsen skjer i hovedsak mot fjellsiden. Ikke mindre enn 190 000 kbm må sprenges ut på de 2,5 kilometrene.
Overskuddsmassen blir først og fremst brukt til forsterking av en vegfylling for E 10 ved Hamnøy og tilbakefylling over de fire rasoverbyggene. Det skal også etableres voller i fjellsiden som leder rasene over rasoverbyggene.
Inntil videre er den aktuelle strekningen utrygg hele året. Både snøskred og steinsprang truer trafikantene. Alle utgifter til utbedring av strekningen Solbjørnneset-Akkarvika blir derfor dekket med statlige rassikringsmidler.
Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen, Aas-Jakobsen, Multiconsult og Bjørbekk & Lindheim.