Å lese eller skrive SMS mens man kjører bil, er noe av det farligste man kan gjøre som bilist. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av forskere ved Virginia Tech Transportation Institute (VTTI).
Kameraregistrering
Forskerne, som har undersøkt mobiltelefonens påvirkning på ulykkesrisikoen I bil, kom frem til at det som distraherte sjåfører mest er å lese og skrive SMS-er og eposter, og å søke på nett.
I en måned overvåket forskerne bilene til 204 amerikanere. Det ble installert kameraer i alle bilene som registrerte sjåførens ansikter, og veien foran bilene.
Ved hjelp av sensorer ble sjåførens hastighet, akselerasjon og avstand til bilen foran registrert. Dataene ble senere koordinert med data fra sjåførenes mobiltelefon, som viste hvor sjåføren brukte telefonen, til hva og når.
Les også: Trygg Trafikk vil ha fartssperrer i bilene
Dobbel risiko for ulykker
Resultatene viste at en SMS i gjennomsnitt fjernet sjåførens øyne fra veien i 23 sekunder, noe som dobler sannsynligheten for en ulykke.
Samtidig frikjente forskerne samtaler med handsfree, som de kom frem til at ikke har noen innvirkning på sjåførens konsentrasjon i seg selv.
Tiden brukt på å finne frem riktig nummer eller svare telefonen dersom den ikke ligger lett tilgjengelig har derimot innvirkning på risikoen for ulykker.
Åpen for forbud
Resultatene i undersøkelsen overrasker ikke Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.
– Undersøkelser viser at du er like uoppmerksom som en person med 0,8 i promille om du tekster mens du kjører bil, sier han.
Det kom nye regler på området i vår, som sier at det nå kun er lov å ha fastmontert mobil i bilen, og det eneste sjåføren har lov til å gjøre er å ringe med telefonen.
Johansen er likevel ikke sikker på om reglene er strenge nok.
– Det er ikke tvil om at mobiltelefonen fører til trafikkulykker. Jeg er usikker på om det i det hele tatt bør være lov å benytte mobiltelefon mens man kjører bil. Uansett hvordan man bruker den tar den oppmerksomheten bort fra veien, og det arbeidet du skal gjøre når du beveger deg på veien, sier han.
Les også:
Rotfruktsaft skal forhindre is på veiene
Slik kan norsk transport se ut i 2040