Engelskmannen John Hammerbeck har funnet opp en ny, trinnløs kraftoverføring. Prinsippet går ut på at det drivende hjulet tvinger en endeløs spiralfjær til å flytte seg. Avhengig av hvordan man påvirker spiralfjæren, vil dens arbeidslengde øke, minske eller forbli uendret, og utvekslingen påvirkes. Får fjæren en lengre vei å gå rundt det hjulet som skal drives, påvirkes selvsagt turtallet, om omvendt.
Girkassen ble nylig vist på en oppfinnerutstilling i London. Hammerbeck sier at han nå får henvendelser fra hele verden. Også bilfabrikkene skal være interessert. De ønsker seg en enklere teknikk for trinnløs kraftoverføring enn det gamle van Doorne-prinsippet. I dette løper en kilerem mellom to tallerkner som står nitti grader på rembanen. Avstanden mellom tallerknene kan varieres elektrisk eller hydraulisk, slik at kileremmen tvinges til å klatre oppover eller tillates å gli nedover tallerkenen. Slik endres arbeidsdiameteren og dermed også utvekslingen. Hammerbecks prinsipp er enklere og lettere.
På spørsmål om fjærens utmatting svarer han at fjærer er godt undersøkt og har vært studert i fem hundre år. Med moderne metallurgi og smøreteknikkk mener han å kunne garantere 500 millioner driftssykler.