Det er Respons som har utført undersøkelsen for Adecco, skriver det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
Ikke bevisst
1.300 ledere har deltatt i undersøkelsen og 43 prosent svarer at de har ansatte som Facebook-venner.
– Det virker som norske sjefer ikke har et bevisst forhold til dette. Folk flest bruker Facebook som et privatområde, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen i Adecco.
Overrasket
Han er overrasket over at så mange sjefer har ansatte på vennelisten, og sier selv konsekvent nei takk til medarbeidere som vil ha ham som venn.
– Jeg forklarer at jeg bruker Facebook privat og sender dem i stedet en invitasjon til LinkedIn som er et mer profesjonelt rettet nettverk.
Flest kvinner
49 prosent av kvinnelige ledere i undersøkelsen har Facebook-venner blant sine ansatte, mot 40 prosent av mennene.
Over halvparten av lederne i hotell- og restaurantbransjen er nettvenner med ansatte. Det samme gjelder IT-ledere og butikksjefer.
Innen regnskap, økonomi, finans og i helsesektoren er bare én av tre ledere Facebook-venn med ansatte.