Dette hevder professor Clayton Christensen ved Harvard Business School i Boston på den amerikanske østkysten.
– Søkemotorselskapet Fast er et klassisk eksempel på et selskap som er "disruptiv", sier Christensen til Teknisk Ukeblad.
Han mener det norske selskapet kan forandre hele forlags- og avisverdenen slik vi kjenner den i dag. Årsaken er at Fasts teknologi kan endre måten informasjon organiseres og gjøres tilgjengelig på.
Bør ikke overgå kundene
Clayton M. Christensen var hovedtrekkplasteret på konferansen Oslo Business Summit i forrige uke.
Hovedbudskapet hans er at selskaper som er teknologiledende raskt kan marginalisere seg selv ved å satse på en teknologiutviklingen som gir produkter som overgår det kundene kan bruke og dra nytte av.
Satser et selskap for mye på å utvikle stadig bedre og bedre teknologi for de mest kravstore og betalingsdyktige kundene, vil nye selskaper begynne å forsyne de mindre attraktive delene av markedet med ny og billigere teknologi.
Den nye teknologien har gjerne også den egenskapen at den kan skape helt nye markeder.
Tandberg bør passe seg
Christensen dro frem videokonferanseselskapet Tandberg som et norsk eksempel på et selskap som må være på vakt.
– De utvikler stadig bedre og bedre produkter, men nå har det kommet billigere webkamera-løsninger som koster langt mindre enn hva Tandberg klarer å levere.
Tandbergs teknologidirektør Snorre Kjesbu var til stede på foredraget, men er ikke helt enig i Christensens beskrivelser av selskapets strategier.
Bølgeridning
– Dette er en mye mer sammensatt problemstilling. Vi er disruptiv overfor andre industrier, for eksempel bank og finans samt helsevesenet. Dette er markeder vi endrer med ny teknologi, sier han.
Kjesbu understreker at Tandberg godt kjenner til Christensens teorier. Selskapet har lenge jobbet med å modularisere produktet sitt, det vil si splitte opp integrerte løsninger til standardkomponenter som gjør det mulig å ri på bølgen av nye løsninger.
– Vi er dessuten hele tiden inne og ser på ulike markeder som leketøys- og spillindustrien for å oppdage ny teknologi som kan være disruptiv, sier han.
Ødelegg andre
Christensen råder selskaper å bruke opptil 10–20 prosent av investeringsmidlene til selv å komme opp med ny teknologi som kan ødelegge eksisterende fortetningsmodeller, når den teknologien man hittil har tjent store poenger på, har nådd toppen.