KARRIERE

Advarer mot tøff spillbransje

Morten Gulden
26. nov. 2008 - 07:13

På HiBu Kongsberg får et nytt kull unge, potensielle spillutviklere seg en kalddusj fra sjefen for en av verdens beste spillutdanninger.

På besøk

Professor MacKinnon er på besøk for å introdusere norske høyskoleelever til forholdene i den globale spillbransjen. Han har samarbeidet med HiBu i tolv år, og undervist her de siste seks.

Forelesningssalen er fullsatt av håpefulle spillentusiaster, programmerere, kunstnere og musikere.

De lytter med andakt når den blide, tykkfalne skotten legger frem sin versjon av spillvirkeligheten.

– Mur deg inne

Professor Lachlan MacKinnon, Head of School of computing and Creative Technologies ved University of Abertay Dundee, vet hva han snakker om. Den skotske skolen er helt i toppsjiktet i verden på denne typen utdannelse.

Der har han utdannet spillutviklere, programmerere og artister til spillbransjen i over ti år.

Tidligere elever jobber hos praktisk talt alle de store utviklerne.

Og MacKinnon er ikke nådig når han beskriver virkeligheten den vanlige arbeidstaker møter i spillverdenen.

– Hvis du faktisk vil lage dataspill, bør du bli hjemme i kjelleren til mor. Mur deg inne med en PC, favorittprogrammeringsspråket, valgfritt dop og cola, gliser MacKinnon.

– Du kan komme ut igjen når du har noe å vise til.

Viktig med utdannelse

Skal du inn hos en seriøs utvikler, er akkreditert utdanning en forutsetning. Og selv da er det ikke rosenrødt.

I spillbransjen vil de fleste av disse elevene nemlig ende opp med å jobbe på en liten flik av en bit av et enormt spillprosjekt.

Det vil innebære mye overtid og stadig fare for at spillet blir kansellert, eller endret til det ugjenkjennelige. Ikke blir det mye penger av det heller.

– Medianlønnen i bransjen i USA tilsvarer rundt 700.000 kroner i året, justert for kostnadsbildet i Norge. Noen tjener mer, andre mindre, men greit nok er det jo. Rik blir du uansett ikke i spillbransjen, slår MacKinnon fast.

Skitne triks og andre forretningsstrategier

Spillprofessoren beskriver en bransje hvor utgiverne bruker alle triksene i boka (og noen til) for å presse utviklerne.

Han presenterer en rekke eksempler for å understreke poenget, som historien om DMA Design, den skotske utvikleren av spillet Lemmings og gigantsuksessen Grand Theft Auto III.

Den amerikanske utgiveren Rockstar kjøpte opp selskapet i 1999. Få dager etter oppkjøpet ble DMA Design i Skottland nedlagt, tross fagre løfter om videre drift av et uavhengig utviklingsmiljø. Amerikanerne var kun ute etter rettighetene til spillene, ikke folkene bak suksessen.

Historien om DMA Design som MacKinnon forteller elevene på HiBu, er nok en forenkling av det egentlige hendelsesforløpet. Men poenget er krystallklart: Spill er ingen lek.

Lite glamorøst

– Bransjen er i endring, vi ser stadig økende konsernisering (corporatization). Budsjettet på et vanlig spill er nå 20 millioner pund, og bare 10 prosent av spilltitlene som gis ut gjør noen form for suksess, forteller MacKinnon.

– 40 prosent av bransjen er basert på outsourcing. Ikke tro du kan fungere som frilanser hvis du ikke er helt, helt sikker på at du er god på selge deg selv, flink til å jobbe mot deadline, ryddig og uvanlig selvsikker, ifølge MacKinnon.

Lykkelig slutt

Men er du både dyktig, ryddig og en god teamarbeider med en lekker portefølje å vise frem, har du en strålende fremtid som spillutvikler, fremholder han. Før han begynner å gå i detalj om de forskjellige typene jobber man gjerne finner i bransjen.

MacKinnons historie om DMA Design har for øvrig en lykkelig slutt.

Utviklerne fra DMA Design er tilbake i nytt firma i hjembyen Dundee, nå med det klingende navnet Real Time Worlds, og MacKinnons tidligere elev David Jones er på plass som sjefsgründer, slik han var i DMA Design.

Men elevene ved HiBu har fått et litt mindre blåøyd bilde av spillbransjen.

Ikke en jobb for livet

– Jeg ser ingen grunn til å lyve for dem, jeg forteller hvordan det er, sier MacKinnon.

Det er stort press, og du må regne med å sette deg inn i helt nye systemer og plattformer annethvert år.

– Bransjen er innrettet på at unge folk legger sjelen sin i arbeidet, står på døgnet rundt og gir seg etter kort tid. De færreste blir værende i mer enn ti år.

Og etterpå?

– Bransjen gir en av de beste utdannelsene det går an å ha. Etter noen år hos en seriøs utvikler er det et vell av høytlønte jobber som venter i andre bransjer, som visualisering og i industrien. Her på Kongsberg er det forsvarsindustri som er meget interessert i kompetansen folk med slik bakgrunn sitter på.

– Og vis meg en annen bransje som har like stor vekst, og like stort potensial, som spillbransjen. Hva skulle det være, finansindustrien?

MacKinnon gliser igjen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.