Tre av fire som eier en elsparkesykkel eller elsykkel, setter batteriet til lading i egen bolig, bod eller garasje. 32 prosent sier at de av og til eller ofte lader om natten.
Det går frem av en spørreundersøkelse Kantar har gjort på oppdrag for Brannvernforeningen, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsikringsselskapet If.
– Batteripakkene til elsparkesykler og elsykler er store og inneholder stor brannenergi. Slike batteribranner består av små eksplosjoner og sveiselignende flammer. Batteribrann er som et hissig fyrverkeri som ikke lar seg slukke, sier Anders Rørvik Ellingbø, branningeniør og leder for skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If, i en pressemelding.
Undersøkelsen er gjort i forbindelse med den nasjonale brannvernuka, som foregår denne uken.
Nyttig, men ikke nok med pulverapparat
– Et vanlig seks kilos pulverapparat, som de fleste av oss har stående hjemme, vil ikke være i stand til å slukke en brann i et litium-ionbatteri. Det er likevel viktig å ha brannslukningsapparatet lett tilgjengelig, slik at man kan slå ned brannen og komme seg i sikkerhet før brannen har utviklet seg for mye, sier branningeniøren.
Han minner om at lading ikke bør skje i rømningsveier, som i gangen.
Utsettes for slag og støt
– Ved en slik brann er det viktig å komme seg ut og raskt varsle brannvesenet og eventuelt berørte naboer, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Brannvernforeningen.
El-sparkesykler kan få en del slag og støt som kan skade batteriet. Sjekk derfor sparkesykkelen for skader og vær oppmerksom på at den kan begynne å brenne både ved lading og utenom, oppfordrer brannekspertene.
– Hvis du opplever unormale temperaturer eller lukt fra batteriet, bør du koble det fra og få batteriet undersøkt, sier Søtorp.
De siste ukene har det vært flere branner i elsykler og elsparkesykler, blant annet i Tromsø, på Klepp, i Levanger og på Figgjo.
– Dersom det begynner å brenne når vi sover, er det viktig å bli vekket av røykvarsler tidligst mulig, før røyk og flammer tar overhånd, sier Søtorp.
Brannvernforeningen, DSB og forsikringsselskapet If har utarbeidet ti ladevettregler.
– Vi omgir oss med stadig flere saker og ting som lades, og det er viktig å bruke godt ladevett, sier Søtorp.