Fiat-gruppen har i flere år arbeidet for å skape bedre mobilitet for funksjonshemmede og for andre grupper i samfunnet. For dette arbeidet fikk selskapet stor oppmerksomhet da konferansen Include 2001 nylig ble avholdt i London. Konferansen, som trekker til seg deltakere fra industrien, forretningslivet og akademiske institusjoner fra hele verden, er et forum for diskusjoner om design, tilgjengelighet og mobilitet.
Fiat ble under konferansen belønnet med et sertifikat som roser gruppens innsats for å skape bedre mobilitet for alle.
Siden 1994 har Fiat-gruppen hatt som politikk at funksjonshemmede har samme rett til mobilitet som andre samfunnsborgere. Kontinuerlig utvikling av biler og system som kan gi alle, uansett fysiske forutsetninger, individuelle og kollektive transportmuligheter, har ført frem til flere spennende løsninger: Busser med store dører, lav terskel og lett tilgang for funksjonshemmede og rullestolbrukere; landbruksutstyr som kan brukes av alle; løsninger for enklere og sikrere kjøring; og forskning på bedre ergonomiske løsninger i transportmidler.
Ett eksempel er konseptbilen Lancia Nea, utviklet for å gjøre livet bak rattet enklere og sikrere både fører og passasjerer. Nea hevdes å være en bil der nye ergonomiske løsninger og telekommunikasjoner som mobiltelefon, navigasjon etc kan brukes på en enkel måte. Bilen ble godt mottatt da den ble presentert på Paris Motor Show høsten 2000, og på ITS 2000 - verdenskongressen for intelligente transportsystemer - omtrent samtidig. Fiat har dessuten utviklet en simulator som brukes for å vurdere en funksjonshemmedes kapasitet til å kjøre.