TUNNELER

AF får oppdraget med krevende rehabilitering av Oslo-tunnel

Entreprenøren er innstilt av Statens vegvesen på jobben verdt over 300 millioner kroner.

Arbeidene med rehabiliteringen av Vålerengtunnelen starter ikke for fullt før over nyttår.
Arbeidene med rehabiliteringen av Vålerengtunnelen starter ikke for fullt før over nyttår. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB Scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. okt. 2019 - 07:56

Rehabiliteringsarbeidene i Vålerengtunnelen er ifølge Statens vegvesen er planlagt å starte opp i løpet av vinteren 2020 og skal være ferdig i løpet av 2021.

Store deler av arbeidene skal utføres på natt, men det vil nok merkes godt for rushtrafiken i hovedstaden når hvert tunnelløp skal stenges helt i en periode på fire måneder.

Det betyr at det blir cirka åtte måneder der ett av løpene er stengt, og det er toveis trafikk i det andre. Dette medfører en kapasitetsreduksjon på over 50 prosent i tunnelen som har en årsdøgntrafikk på 56.000. Ikke rart at arbeidene ventes å forårsake lange køer på E6 inn mot Oslo og på Ring 3 stort sett hele døgnet.

Åpnet første gang i 1987

Tunnelen åpnet for trafikk i 1987 og 1989 for henholdsvis nordgående og sørgående løp. I sør ender tunnelen på Lodalsbrua, som har videre tilkobling til Ekebergtunnelen, som er en del av Operatunnelen. I nord går tunnelen opp i dagsone ved Etterstad.

Tunnelen ble rehabilitert i 2001-2003. Da kom det nye betongelementer, PE-skumplater og sprøytebetong. Nordre del av sørgående løp ble også utvidet.

I sørgående løp er det i hovedsak to felt, bortsett fra rundt 100 meter i nordre ende, der det ble utvidet til tre felt på 2000-tallet. Nordgående løp har tre felt gjennom hele tunnelen. Sørgående løp har et ubenyttet og avstengt rampeløp i retning Galgeberg.

I tillegg til ordinære rehabliteringsoppgaver knyttet til sikkerhet og elektronikk, skal entreprenøren også forsterke tunnelen i forbindelse med Bane NOR sitt prosjekt «Kapasitetsøkning Brynsbakken». Derfor skal man fjerne gammel betong, forsterke fjellet, tette for vanninnsig og etablere nytt tunneltak og -vegger.

– Passer godt for oss

Kontrakten mellom Statens vegvesen og AF Gruppen er hovedentreprise med estimert verdi 301 millioner kroner, før mva.

– Prosjektet passer godt for AF Gruppens kapasitet og kompetanse. Vi ser frem til godt samarbeid med Statens vegvesen ved gjennomføring av en ny kontrakt innen tunnelrehabilitering, sier Arild Moe, konserndirektør Anlegg i AF Gruppen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.