Mellom nr. to og nr. tre er det veldig jevnt. Kruse Smith vil ha 1,363 mrd., NCC vil ha 1,364 mrd.
Fjerde og siste anbyder er Leonhard Nilsen & Sønner med 1,531 mrd.
Tunnelen får to løp, hvert med en lengde på 14,3 km. Driving og sikring av tunnelen er delt i to like lange entrepriser.. Det sveitsiske selskaper Marti Construction SA fikk nylig kontrakten på den østlige delen av tunnelen. Kontraktsummen er på 1,312 milliarder.
Tunnelen skal gå under Horgefjorden mellom øya Hundvåg i Stavanger kommune og Solbakk som ligger i nærheten av Tau i Strand kommune. Den er hovedelementet i Ryfast, som også består av den 5,6 km lange Hundvågtunnelen mellom Stavanger sentrum og Hundvåg.
Solbakktunnelen blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel. Dimensjonene bærer preg av det. En million kbm fjell skal sprenges. I følge konsulentens beregninger vil sikringen kreve 85 000 bolter, 3 000 tonn injeksjonsmasse og 54 000 kbm sprøytebetong bak stuff.
Til vann- og frostsikring vil det gå med 230 000 kvm. Veggelementene vil dekke 4 100 kvm.
650 000 kbm sprengstein skal transporteres med lekter til diverse utbyggingsprosjekter i området.
I tillegg til tunneldriften omfatter oppdraget støp av fire portaler og anlegg av to rundkjøringer og 1,5 km veg i dagen, og bygging av en ca. 100 meter lang bru.