Skanska er nr. tre med 345 mill., og Implenia er nr. fire med 423,7 mill.
Som anbudssummene forteller, er det et omfattende arbeid som skal gjøres. De to tunnelene ble åpnet tidlig på 90-tallet. Innfjordtunnelen er 6 594 meter lang, Måndalstunnelen er 2 083 meter.
Oppdraget omfatter blant annet levering og montering av vifter, LED-armaturer og tavler i begge tunnelene. Det skal være 38 vifter i den lengste tunnelen og 8 i den korteste.
48,5 mål PE-skum
All gammel vann- og frostsikring skal vekk. 39 200 kvm skal demonteres og 48 500 kvm PE-skum skal settes opp. Det blir seks nye tekniske bygg i Innfjordtunnelen og tre i Måndalstunnelen. 22 600 kbm skal sprenges for å gi plass til tekniske rom og snunisjer.
Arbeidet må være ferdig om to år. Det meste som skal gjøres i de to tunnelene, blir også gjort i andre norske tunneler som blir oppgradert i disse dager. Men det er et viktig unntak: I Innfjordtunnelen blir det montert 132 høyttalere.
- Bruk av høyttalere er et av tiltakene som er anbefalt i en rapport om brannsikkerhet som ble sendt departementet tiligere i år, sier sjefingeniør Arild Søvik, som er fagansvarlig for tunnelforvaltning i Vegdirektoratet. - Hensikten med høyttalerne er å varsle trafikantene raskest mulig når det har skjedd en ulykke.
Høyttalere i mange tunneler
- Rapporten er utarbeidet av Vegvesenet og DBS med innspill fra brannvesenet og andre som arbeider med brannsikkerhet. Vi regner med at nye retningslinjer skal være klare i løpet av høsten.
- Hvordan vil de nye retningslinjene bli?
- Vi har foreslått krav til bedre sikkerhetsutrustning i særlig utsatte tunneler. Et av kravene vi regner med blir vedtatt er at det skal være høyttalere i alle eksisterende riksvegtunneler med ett løp som er lengre enn en kilometer og har en stigning over 5 %. Det betyr de fleste undersjøiske tunneler. Det skal dessuten være høyttalene i alle riksvegtunneler med ett løp som er lengre enn tre kilometer og har mye trafikk og i alle som er lengre enn fem kilometer uansett trafikkmengde, sier Arild Søvik.