Før helga ble det kjent at AF-gruppen skal modernisere Oslo bussterminal som holder til i omstridte Galleri Oslo på Vaterland øst i Oslo sentrum.
Få opp standarden
Kontrakten på jobben ble utlyst tidligere i år. I prosjektbeskrivelsen heter det at at terminalen sannsynligvis vil være en av Oslos viktigste kollektivknutepunkt frem til ny bussterminal står ferdig over sporene på Oslo S i 2030, og at den derfor trenger en ansiktsløftning og bedre kundefasiliteter på et nivå som man forventer i 2018.
Terminalen betjener per i dag 50 000 reisende og 1350 bussbevegelser per dag. Ifølge Akershus fylkeskommune - som drifter og forvalter terminalen - ser for seg en trafikkikning på 25 prosent fram mot 2030.
Skal være i drift hele perioden
Det er altså AF-gruppen som skal gjøre jobben med å bygge terminalen, og det hele koster 60 millioner kroner.
– Vi ser fram til å sette i gang, og gleder oss over å kunne bidra til utbedring av en kollektivterminal i denne størrelsesordenen, sier Espen Bjørke, avdelingsdirektør Byggfornyelse AF gruppen i en pressemelding.
– Det er et spennende prosjekt, som vi ser frem til, sier fylkesdirektør for Samferdsel Thomas Tvedt til veier24.
Arbeidet omfatter en arealutvidelse for å gi bedre plass og lettere orientering for passasjerene. Det skal også etableres en ny hovedinngang mod Schweigaardsgate, noe som kobler terminalen mot byen på en bedre måte.
Justering av trafikkløsning og kjøremønster, ligger også i kontrakten. Dette vil gi bedre flyt for bussene.
– Dette er et ganske utfordrende prosjekt?
– Ja det er det. Vi vil ha personell ute i arealene, som skal vise folk hvor de skal gå under byggeperioden, forteller Tvedt.
Arbeidet starter i september, og skal være ferdig i juli 2019.