Med et tilbud på 11.532.000 kroner gikk ÅF Engineering av med seieren i konkurransen om å utføre ingeniørgeologiske inspeksjoner av 28 tunneler i Region øst de neste to årene.
Det var to firmaer som hadde levert tilbud på oppdraget. Multiconsults tilbud var på 13.095.500 kroner.
Oppdraget omfatter i følge konkurransedokumentene hovedinspeksjon av berg og bergsikring i tunneler både med og uten frittstående hvelv, samt registrering av fremkommelighet mellom hvelv og berg.
Inspeksjonene skal gjennomføres for å dokumentere tilstanden til berg og bergsikring i tunnelene, og omfatter også spesialinspeksjoner for å vurdere og utrede nødvendige sikringstiltak dersom man oppdager usikkert berg under hovedinspeksjonen.
Regional tunnelkoordinator Stian Ellingsen i Statens vegvesen opplyser til Veier24 at tunnelinspeksjonene siden 2016 har blitt utført av Vegvesenets egne geologer, og gjennom ulike, mindre rammeavtaler. Mellom 2013 og 2015 var det Pöyry Swedpower AB som hadde kontrakten med gjennomføring av geologiinspeksjoner i Region øst.
Prioriterer fylkesveitunneler før 2020
Når ÅF Engineering nå overtar tunnelinspeksjonene, vil fremdeles Vegvesenets geologer inspisere et fåtalls tunneler.
– Den regionale avtalen med ÅF Engineering gjør at vi får en mer helhetlig gjennomføring av inspeksjonene på tvers av fylkesgrensene, skriver Ellingsen i en epost til Veier24.
Han forklarer at det ikke er planlagt grundigere inspeksjoner enn normalt i de neste to årene, men at Vegvesenet har valgt å prioritere fylkesveitunneler i år, slik at man får en oppdatert status for berg og bergsikringen i tunnelene som fylkene overtar fra nyttår.
– Bakgrunnen for at det brukes innleide geologer kan sånn sett ses i sammenheng med den pågående omorganiseringen av Statens vegvesen og regionreformen, skriver Ellingsen.
- 8 vil ha jobben: Rift om oppgraderingen av Håklepptunnelen på E39