Tunnel-kontrakten på 619 millioner kronerforutsetter oppstart i starten av november. Ellingsøy- og Valderøytunnelen skal være ferdig desember 2018, mens Godøytunnelen skal være ferdig utbedret våren 2019.
- Nå skal vi ha samhandling med entreprenøren og avklare detaljer for framdrift og trafikkavvikling, forteller prosjektleder Ole Kristian Birkeland.
Dette skal gjøres i tunnelene
Ellingsøy- og Valderøytunnelen ble utbedret i 2008-2009, og nå skal vi heve sikkerheten ytterligere og få ned både antall stengninger og lengden på stengningene vi har i tunnelene i dag.
- Tunnelene får kameraovervåkning og hendelser blir automatisk registrert. Vegtrafikksentralen vil følge med på tunnelene hele døgnet. Når vi får «øyne» i tunnelen kan vi også redusere antall stenginger og få ned lengden på stengningene.
- Variable skilt vil også bli brukt for å sette ned fartsgrensen ved motorstopp eller andre hendelser.
- Det blir også fartsmåling i tunnelene, fartsnivået skal ned med strekningsmåling.
- Tunnelen får økt sikkerhet med flere vifter
- Nytt lys
- Nye nødstasjoner med telefon og brannslukkingsapparat
Hvis vi sammenligner Godøytunnelen med et hus så vil bare gulv og reisverk stå igjen.
- Tunnelen blir tørr med ny vann- og frostsikring som brannsikres med betong.
- Nytt lys
- Ny og kraftig brannventilasjon
- I tillegg skal vi sprenge plass til to nye havarinisjer og en snunisje.
- Kameraovervåking med automatisk detektering av hendelser. Da kan Vegtrafikksentralen følge med på tunnelen hele døgnet og gjøre tiltak hvis det skjer noe i tunnelen.
- Betongrekkverk gjennom hele tunnelen
- Nye og flere nødstasjoner med telefon og brannslukkingsapparat