Dolwin Beta er en essensiell del av en større vindkraftutbygging vest for Helgoland.
Om bord på plattformen skal det installeres en omformerstasjon for å konvertere vekselstrøm fra vindmøllene til likestrøm, som skal sendes via en undersjøisk kabel til land.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dekk på 70x90 meter
Plattformen er utviklet i samarbeid med ABB, som har det overordnede ansvaret for prosjektet og vil levere kabler og omformerutstyr.
AIbel har ansvaret for plattformkonstruksjonen.
– Dolwin Beta er en stor plattform. Dekket er på 70 x 90 meter. Dubai Drydock World skipsverft er stor nok til å klare å bygge denne plattformen, sier administrerende direktør i Aibel Jan Skogseth.
Til tysk sektor
Dubai Drydocks World har tidligere bygget skroget til riggende Aker Spitsbergen og Aker Barents.
Skroget til Dolwin Beta kommer til Haugesund i 2013 og ferdigstilles ved Aibels verft. Den installeres i tysk sektor i 2014.
Dolwin Beta er en nedsenkbar flytende plattform som skal slepes i posisjon og settes ned på havbunnen. Den har eget boligkvarter med plass til 24 personer, helikopterdekk og to kraner.