Airbus skal frakte 100 passasjerer med hybridfly

Storstilt satsing på elektrifisering av luftfarten sammen med Siemens.

Airbus krysset Den engelske kanal med elflyet E-fan 10. juli 2015.
Airbus krysset Den engelske kanal med elflyet E-fan 10. juli 2015. Bilde: Larry Fisher
11. apr. 2016 - 12:28

– Elektrisk og hybridelektrisk flygning er blant luftfartsindustriens største utfordringer. Men framskrittene vi har gjort på bare noen få år er så oppsiktsvekkende, at vi tror det vil være mulig med hybriddrift på passasjerfly i størrelsen opp til 100 seter innen 2030.

Det sa Airbus-sjef Tom Enders i forbindelse med at Airbus og Siemens torsdag inngikk et langsiktig samarbeid om å utvikle nye hel- og delelektriske framdriftssystemer beregnet på fly.

Airbus og Siemens er nå i ferd med å bygge et såkalte «E-Aircraft System House».

Om lag 200 ingeniører skal jobbe på senteret. Oppgaven deres er konkret:

Å utvikle gjennombruddsteknologier for elektrifisering av luftfarten.

Målet er at dette skal gi betydelige bidrag til å redusere flyenes støy og drivstofforbruk.

Mer enn 10 MW

Framskrittene Enders snakker om, har skjedd siden Airbus og Siemens først innledet samarbeid om luftfartselektrifisering for fem år siden.

Siemens-sjef Joe Kaeser (t.v) og Airbus-sjef Tom Enders under avtaleinngåelsen i München torsdag. <i>Foto: Marion Custred</i>
Siemens-sjef Joe Kaeser (t.v) og Airbus-sjef Tom Enders under avtaleinngåelsen i München torsdag. Foto: Marion Custred

Sammen med Diamond Aircraft fra Østerrike startet de med å ta fram et hybridfly som fløy første gang i 2011.

Andre generasjon av det eksperimentelle seriehybridflyet var i lufta to år senere. Propellen drives kun av en elmotor, mens forbrenningsmotoren driver en generator. Under takeoff og klatring er det 80 kW tilgjengelig.

På denne tida av året i fjor lanserte Siemens en ny elektrisk flymotor som yter hele 260 kW med en vekt på kun 50 kg.

Men nå snakker vi om motorer i en annen klasse.

Dette var resultatet av det første samarbeidet mellom Airbus og Siemens.
Dette var resultatet av det første samarbeidet mellom Airbus og Siemens.

Planen er å utvikle prototyper på framdriftssystemer som kan levere fra noen hundre kilowatt til ti megawatt og mer.

Med andre ord effekt nok til kortdistanseflygninger med passasjerfly opp til 100 seter, samt helikoptre og store droner.

E-fan

Airbus har fra før hatt Siemens som industripartner på sitt E-fan-prosjekt.

Dette elektriske flyet var i lufta første gang i 2014 og demonstrerte sin driftssikkerhet ved å krysse Den engelske kanal i juli i fjor.

E-fan foran A400M. Det må gjøres solide framskritt før sistnevnte får elektrisk framdrift: I dag har den fire av verdens kraftigste turbopropmotorer, TP-400-D6 som yter 8 200 kW. <i>Foto: JV REYMONDON</i>
E-fan foran A400M. Det må gjøres solide framskritt før sistnevnte får elektrisk framdrift: I dag har den fire av verdens kraftigste turbopropmotorer, TP-400-D6 som yter 8 200 kW. Foto: JV REYMONDON

E-fan får framdrift fra to skrogmonterte innkapslede vifter med variabel pitch som produserer til sammen 1,5 kN skyvekraft. De drives av hver sin 32 kW elmotor som igjen får strøm fra litiumionebatteri plassert innerst i vingene.

I tillegg er det en 6 kW-elmotor på landingshjulene som kan akselerere flyet opp til 60 kilometer i timen ved avgang.

Batterikapasiteten på 29 kWh holder til oppunder en times flygning.

Planen er sette E-fan 2.0 i produksjon rundt årsskiftet 2017/2018 og følge opp året etter med en fireseters versjon.

E-fan 4.0 utstyres i tillegg med en forbrenningsmotor for å øke utholdenheten og markedsføres som et treningsfly.

Flyet skal produseres av Airbus-datterselskapet VoltAir ved Bordeaux-Mérignac lufthavn. 

På de største motorene

Siemens presenterte i fjor denne elektriske flymotoren som veier 50 kg og yter 260 kW. <i>Foto: Jan Greune</i>
Siemens presenterte i fjor denne elektriske flymotoren som veier 50 kg og yter 260 kW. Foto: Jan Greune

Flymotorer pekes ut av Siemens som et viktig framtidig forretningsområde for dem.

Ifølge avtalen med Airbus skal de samarbeide eksklusivt på utvalgte utviklingsområder, mens de begge parallelt kan fortsette med eksisterende samarbeidspartnere på mindre fly, det vil si færre enn 20 seter.

I forbindelse med E-fans kanalkryssing i fjor, var dette en aktuell problemstilling: Den slovenske flyprodusenten Pipistrel hadde planer om å komme Airbus i forkjøpet ved å fly sin Alpha Electro fram og tilbake over kanalen først.

Men det var fram til motorleverandøren Siemens to dager før det planlagte rekordforsøket plutselig brøt samarbeidet og forlangte sin Dynadyn-elmotor tilbake.

Vis mer

Luftfartshistorie

Utviklingen av elektriske flymotorsystemer skal skje i et anlegg som nå er i ferd med å bygges i Ottobrunn/Taufkirchen, rett sør for München i tilknytning til Airbus-gruppens tyske avdeling og hovedkontoret til Airbus Defence and Space.

Dette er et sted som allerede er rikt på luftfartshistorie:

Luftfartspioneren Ludwig Bölkow flyttet selskapet sitt dit fra Stuttgart i 1958. Dette vokste etter hvert til Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB) som i 1989 gikk inn i Dasa (DaimlerChrysler Aerospace) som igjen var et av grunnleggerne til EADS, konsernet som i dag er Airbus Group.

– Utviklingsprogrammer som Tornado, Eurofighter, Ariane, Tiger, NH90 og Galileo startet alle i Ottobrunn, påpeker Airbus.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.