Aker Elektro skal levere komplette dieselelektriske framdrifts- og automatiseringssystem til fire skip som bygges ved Aukra Industrier utenfor Molde. Aker Yards er dermed med på å gi Aker Elektro en kjærkommen referanse.
Aker Elektro har utviklet eget skipskontrollsystem, men måtte kjøpe seg inn i Stadt Automasjon for å sikre seg frekvensomformerteknologi.
Ifølge Jan Olaf Bommen, leder for marked og teknologi i Aker Elektro, er kontraktene med Aker-selskapet Aukra et resultat av bevisst og målrettet satsing på det maritime marked gjennom de siste to år.
Bommen hevder at selskapet med Aukra-kontrakten og leveransen til den nye hurtigruta som bygges ved Fosen Mek. Verksteder, har greid å posisjonere seg i det maritime marked og har skaffet seg viktige referanser.
Aukra Industriers byggenummer 104 og 105 er forsyningsskip som skal drives av henholdsvis Eidesvik AS, Bømlo og Simon Møgster Shipping AS, Stavanger, mellom Norsea-basene langs kysten og plattformene i Nordsjøen.
For disse skipene gjelder kontrakten totalpakker som omfatter levering av dieselelektrisk framdriftsutstyr med frekvensomformere fra Aker Elektros samarbeidspartner Stadt Automasjon, hovedtavler og fordelingstavler, fullt automatiseringssystem og installasjon.
Egil Hystad skal lede prosjektet for Aker Elektro. Installasjonsarbeidene skal utføres i samarbeid med Haram Elektro, går det fram av en pressemelding.
Det første fartøyet skal leveres fra Aukra Industrier i slutten av april neste år, mens det andre skal leveres 30. november 2002. For de to neste som blir flerbruksskip for Nordsjøen, skal leveringsomfang og spesifikasjon avklares senere.