Konkurransen er nettbasert, og tiltaket gjennomføres av Det Norske Veritas med støtte fra Abelia.
Formålet er å stimulere til økt interesse for realfag blant skoleelever, og alle elever i 1. klasse på videregående kan delta i konkurransen, som starter 15. januar.
DNV-finale
Etter fire innledende runder hvor elevene bare konkurrerer med seg selv med spurtpremier etter hver runde, avsluttes konkurransen med en finale hos DNV på Høvik i slutten av april.
Her vil 50 finalister bli invitert til å delta, og samtlige vil bli premiert. De aller flinkeste vil få en ekstra oppmerksomhet.
– Mange lærere velger å være aktive overfor klassen sin når vi gjennomfører den nasjonale konkurransen, sier lektor Per Berg, daglig leder ved Realfagskolen. Han mener det ofte er nok at de bare oppmuntrer elevene til å forsøke seg på utfordringene som blir gitt dem.
Ønsker økt fokus
I dag blir Realfagskolen drevet av DNV med støtte fra Abelia (NHO). Hensikten er å bidra til at norske studenter på universiteter og høyskoler får tilstrekkelig med forkunnskaper til å kunne fullføre høyere utdanning innen realfag.
– På dette stadiet skorter det veldig ofte på grunnleggende ferdigheter i matematikk, og derfor vil alle oppgavene i Albert-konkurransen være fokusert på likninger og algebra innenfor skoleårets pensum, sier Berg. Han mener at alle matte-ressursene på www.realfagskolen.no vil være til stor hjelp for mange.
Bekymringsfullt
– Studieforberedende kunnskap har over tid blitt tonet kraftig ned i norsk skole, og norske kunnskapsbedrifter er i dag alvorlig bekymret for fremtidig tilgang på kvalifisert arbeidskraft, sier Odd Torset, regionalsjef i DNV Norden.
Han mener at DNV med dette intiativet tar et samfunnsansvar, samtidig som de setter fokus på å styrke interessen for realfag i Norge.
– Dette er selvsagt også en fin anledning til å vise fremtidige arbeidstakere hva DNV kan tilby unge mennesker med denne etterspurte kompetansen, sier Torset.