PROSJEKTER

Ålesund-politikerne tok E39 og Brosundtunnelen ut av bypakken

Samferdselsministeren truet med å stanse full pakke i Ålesund, og nå vil FrP kutte samferdselstiltak i fem andre byer.

Tunnel under
Brosundet i Ålesund er et av tiltakene politikerne i Ålesund fjernet etter press fra Dale om å kutte i byens samferdselspakke.
Tunnel under Brosundet i Ålesund er et av tiltakene politikerne i Ålesund fjernet etter press fra Dale om å kutte i byens samferdselspakke. Foto: Halvard Alvik/NTB Scanpix
AV NTB
7. juni 2019 - 09:03

Et flertall bestående av Arbeiderpartiet, SV, Miljøpartiet De Grønne (MDG) og KrF samt andre representanter besluttet torsdag kveld at de ikke vil støtte bypakken til 6,9 milliarder kroner som formannskapet i Ålesund vedtok 31. mai, skriver NRK.

Ved å ta E39 Breivika-Vegsund og Brosundtunnelen ut av bypakken greide de å nesten halvere kostnadene, til 3,6 milliarder. Enkelte representanter hevder imidlertid at prislappen vil komme på 4,3 milliarder kroner.

Ville ikke akseptere full pakke

Ålesund-politikerne trykket på bremsen etter at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) meldte seg på i bompengedebatten i byen.

Politikerne i Ålesund gjorde helomvending om bompenger etter at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kom på banen. <i>Foto:  Heiko Junge/NTB Scanpix</i>
Politikerne i Ålesund gjorde helomvending om bompenger etter at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kom på banen. Foto:  Heiko Junge/NTB Scanpix

Til avisa Sunnmørsposten sa Dale at han ikke vil akseptere en pakke som er større enn det Ålesund-politikerne hadde gått inn for i 2016, en løsning til tre milliarder kroner.

– Ålesund kommune har tidligere søkt råd i departementet om hva som er et akseptabelt bompengenivå. Dette har ikke endret seg, sa Dale.

Mellom 300 og 400 bompengedemonstranter møtte fram utenfor Ålesund rådhus like før torsdagens avgjørende bystyremøte.

Tromsø-ordfører: – Dette er et svik

Også andre samferdselspakker rundt om i landet er under press. Frp krever nemlig at fem bymiljøpakker som er under planlegging, stanses for å få ned bompengeutgiftene. Ordførere i byene reagerer kraftig.

– Dette er et svik, raser ordfører Kristin Røymo (Ap) i Tromsø til Bergens Tidende.

Byen er blant stedene som kan bli rammet dersom Frp får det som de vil.

I sju år har Tromsø forberedt en byvekstavtale, og ifølge ordføreren er forhandlinger med regjeringen om de økonomiske rammene det eneste som gjenstår.

Vil stanse fem av ni

Men på et ekstraordinært landsstyremøte onsdag vedtok Frp seks krav til regjeringen for å få ned bompengeutgiftene, blant dem stans i nye bypakker.

– Vi ønsker å stoppe nye bypakker, og det omfatter de pakkene det så langt ikke er inngått byvekstavtaler om, sier Frps parlamentariske leder Hans Andreas Limi til BT torsdag.

Ni steder har i årevis planlagt bymiljøpakker, men Frp vil altså sette bom for fem av dem. Disse er Kristiansand-området, Grenland (Skien og Porsgrunn), Nedre Glomma (Fredrikstad og Sarpsborg), Buskerud (Drammen og omegn) og Tromsø.

– Det Frp gjør nå, er at de kaster Tromsø under bussen i desperasjon over dårlige meningsmålinger. Det er fullstendig useriøst av en regjeringspartner å operere på denne måten, mener Røymo.

– Meningsløst

Også andre Ap-ordførere reagerer kraftig på Frp-utspillet.

– Dette synes jeg er et helt meningsløst forslag. Spesielt når vårt ønske er å gjennomføre en byvekstavtale uten å øke bompengene, sier ordfører Robin Kåss (Ap) i Porsgrunn.

– Jeg vet ikke lenger hva vi skal forholde oss til. Er dette regjeringens politikk eller kun Frp? spør ordfører i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje (Ap).

De øvrige Frp-kravene er å endre nullvekstmålet, slette bompengegjelden, kutte kostnader i eksisterende bypakker, strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter når staten bidrar med penger til byområder og nei til veiprising.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.