«Gina» er støpt i dokk ved Hanøytangen nord for Bergen, i likhet med de fem andre elementene. Turen rundt kysten gikk med en fart på fire knop og tok fem og et halvt døgn. Grovarbeidet ble gjort av slepebåten «BB Server» som yter 3 800 KW eller 5 170 hestekrefter. «Bison» hang bak og sørget for at slepet holdt stø kurs. Begge båtene tilhører selskapet Buksér og Berging.
De to første elementene ble slept rundt kysten i august 2006. Sommeren etter fulgte de to neste. Den nest siste ankom Bjørvika 21. mai i år. Alle slepene gikk helt etter planen. Det ble aldri nødvendig å søke nødhavn på grunn av høye bølger.
Nå når «Gina» er på plass, blir virksomheten på Hanøytangen avviklet. Heretter blir alt fysisk arbeid i forbindelse med Bjørvikatunnelen utført i Bjørvika.
Det er vanskelig å forestille seg at «Gina» veier rundt 30 000 tonn der hun ligger fortøyd ved Sørengkaia. Hun er 112,5 meter lang og dekker en stor flate, men fribordet er minimalt. Det er bare så vidt hun stikker opp av vannet. Forklaringen på den høye vekten er at hun og de øvrige elementene er som isfjell - de skjuler meste under vann.
Det er imidlertid en viktig forskjell mellom «Gina» og de andre. Hun ikke oppkalt etter en velkjent kvinne hos byggherren eller entreprenøren, hun har fått sitt navn fra Gina-pakningen. Dette er ikke hyllevare i jernvareforretninger. Den er utviklet for å sitte i koblingene mellom elementene i senketunneler. Gina-pakningen kommer - selvfølgelig - fra Nederland.
Den neste store begivenheten i Bjørvika blir senkingen av elementene, som begynner i august. Det første elementet som forsvinner ned i dypet, blir «Vigdis». Hun er oppkalt etter Vigdis Amsjø Berge som arbeider på prosjektkontoret for Bjørvikaprosjektet. I anledning nedsenkingen er hun påført en del tonn i tillegg til de hun hadde da hun ble slept fra Hanøytangen. Hun er nå så tung at hun nesten er i likevekt med vannet. Hensikten med vektøkningen er å gjøre nedsenkingen så enkel som mulig.
Hvis alt går som Vegvesenet håper, er alle seks elementene på plass på bunnen i løpet av to måneder. To år senere skal Bjørvikatunnelen være klar til å overta E 18.