Hasteløsningene bestående av oppblåsbare belger som skal tette hule propellakslinger, kom på plass onsdag kveld, ifølge VG.
Tre av fire
Fregatten KNM Fritjof Nansen er den eneste av de fire gjenværende fregattene som ikke har fått løsningen. Skipet er inne til tyngre vedlikehold, og før det legger ut igjen i april neste år, skal den etter planen også ha fått installert tiltak, opplyser Steinar Nilsen, stabssjef i Forsvarsmateriell maritime kapasiteter, til avisen.
Ifølge Sysla er det LGM Marin og DNV GL som står for de midlertidige løsningene som skal hindre spredning av vann, enten ved bruk av oppblåsbare belger eller skum.
Det spanske verftet Navantia, som bygget de norske fregattene, har avvist at de har en konstruksjonsfeil.
Havarikommisjon: Kritisk feil
Det var natt til torsdag 8. november at fregatten Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola i nærheten av Stureterminalen i Øygarden i Hordaland. Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.
Under Havarikommisjons gransking ble det oppdaget en alvorlig konstruksjonsfeil på KNM Helge Ingstad. Det viste seg at rom på skipet som skulle vært vanntette, ikke var det. Det var også gjennomstrømming av vann i en hul aksling, ifølge kommisjonen.
Onsdag ble det kjent at hevingen av den forliste fregatten trolig ikke kommer til å bli gjennomført før jul. Grunnen er vanskelige værforhold.
- Se framleggingen av den foreløpige ulykkesrapporten i opptak: Havarikommisjonen har gjort tre funn som kaster lys over ulykken