Det viser de første bildene av EC135-vraket som Statens havarikommisjon for transport (SHT) har tatt i sin hangar på Kjeller.
Alle fire stagene røk
To mennesker omkom da et EC135-helikopter fra Norsk Luftambulanse kolliderte med en kraftledning og havarerte på Sollihøgda tirsdag formiddag.
De første undersøkelsene som SHT nå har gjennomført, viser at det var flere kontaktpunkter mellom høyspentlinjene og helikopteret.
– En av linjene har kveilet seg rundt hovedrotoren på en slik måte at samtlige kontrollstag (pitch linker) til hovedrotorbladene har røket. Det var derfor ikke mulig å kontrollere helikopteret etter at det traff høyspentlinjene, skriver SHT.
Videre arbeid
I det videre undersøkelsesarbeidet vil havarikommisjonen blant annet:
- Samtale med vitner og granske filmklipp fra ulykken
- Kartlegge relevant kommunikasjon i tiden umiddelbart før ulykken skjedde
- Kartlegge forhold omkring innflyging og landing på improviserte landingsplasser, samt kart og merking av spenn
Det er i tråd med det havariinspektør Tor Nørstegård sa til Teknisk Ukeblad onsdag, i en artikkel som tok opp mangelen på ferdsskriver og taleregistrator (FDR/CVR) om bord i ulykkeshelikopteret.
Les også:
Vurderer å merke høyspentledninger med ballonger
Ulykken på Sollihøgda skjedde på omkjøringsvei