Bilister langs E18 går en treg sommer i møte. Storkontrollen av tunnelene i Nordre Vestfold har gjort det klart at det er behov for ytterligere sikring av seks tunneler i tillegg til Hanekleivtunnelen, melder Aftenposten.
De seks tunnelene er:
- Løkentunnelen (720m)
- Bolstadtunnelen (170m)
- Hillestadtunnelen (717m)
- Bringåkertunnelen (1129m)
- Brekketunnelen (556)
Dette er noen av de nyeste og mest moderne tunnelene på Østlandet. Normalt passerer 17.000 bilister gjennom det aktuelle tunnelstrekket daglig.
Mot treg sommer
Hanekleivtunnelen er fortsatt stengt, og Vegvesenet har tidligere anslått at nordgående løp i Hanekleiv-tunnelen tidligst vil kunne bli åpnet 2. uke i juli. Sørgående løp vil holdes stengt betraktelig lenger.
Også Løkentunnelen er stengt, mens Bolstadtunnelen er åpen med ett løp. De siste fire tunnelene er åpne for trafikk, men vil bli stengt når sikringsarbeidene skal gjennomføres.
Kapasitetet på gamle E18 som benyttes til omkjøring, var allerede sprengt i 2001 da nye E18 åpnet. Siden den gang har trafikken økt med 15 prosent.
Anbud avklares
Behovet for sikring varierer i stor grad mellom de ulike tunnelene, men det er Løkentunnelen og Bolstadtunnelen som i likhet med Hanekleivtunnelen krever de mest omfattende utbedringene.
I morgen blir det klart hvem som vinner anbudet for sikringsjobben i Hanekleiv- og Løkentunnelene.
Alle landets tunneler skal gjennomgå sikkerhetssjekker. Det bestemte samferdselsminister Liv Signe Navarsete i kjølvannet av raset i Hanekleivtunnelen i romjulen i fjor.
Flere tunneler?
Vegvesenets ulike regioner hadde frist til i dag med å rapportere hvilke tunneler som trenger utbedring og tidsløpet for dette arbeidet.
I midten av mai vil samferdselen ifølge Aftenposten presentere denne oversikten for Stortinget, når hun legger fram en redegjørelse for arbeidet som er gjort og skal gjøres i kjølvannet av raset i Hanekleivtunnelen.