Til tross for den store deltagelsen er Mesta i en klasse for seg. AF Gruppen som ligger på andreplass, ligger over 12 % høyere med et anbud på 67,282 millioner. Derfra er det jevnt - Vassbakk & Stol er nr. tre med 67,467 mill. foran Volda Maskin (68,438 mill.), Hæhre Entreprenør (68,463 mill.), K A Aurstad (69,859 mill.) og E. Pihl & Søn (70,876 mill.).
Den videre rekkefølgen er: Secora (72,924 mill.), P/F Aricon fra Færøyene (73,985 mill.), Reinertsen (75,202 mill.), Tore Løkke (77,471 mill.), PEAB (85,850 mill.), E. Opedal & sønner (92 mill.) og Christie & Opsahl (97,407 mill.).
Prisnivået er omtrent som forventet, men Mestas anbud ligger lavere enn byggherreoverslaget.
Oppdraget går ut på å bygge fergeleiet helt om, først og fremst for å kunne ta større båter. Det blir ny fergekaibru med en lengde på 15 meter og en bredde på 12 meter og en ny 76 meter lang pir. Alt teknisk utstyr på kaia skal skiftes ut og landområdet blir helt forandret. Det blir nye oppstillingsplasser og parkeringsplasser og nytt servicebygg, og det skal anlegges 1 200 ny tilførselsveg. Alt dette arbeidet inngår i entreprisen.
Anda ligger i Gloppen kommune. Fergesambandet Anda-Lote inngår i E 39. Trafikken på sambandet har økt jevn og sikkert i dette århundret. For 10 år siden hadde det en årsdøgntrafikk på rundt 800, i fjor hadde den økt til 1 226.
Den som skal bygge om fergeleiet får god tid på seg. Jobben skal fullføres høsten 2012. Den lange byggetiden skyldes at trafikken må gå uhindret hele tiden.