Konsernsjef Terje R. Venold beklager at Veidekke velger å avstå fra å gi tilbud på prosjektet, men understreker samtidig at det ikke er noe dramatikk knyttet til dette.
Kapasitetsmangel
- Fra tid til annen må vi velge bort noen muligheter, sier han.
- Enhver seriøs entreprenør vet at man ikke konkurrerer om prosjekter av en slik størrelse hvis man er usikker på om man har tilgang til tilstrekkelig og konkurransedyktig kapasitet. Som i det OPS-prosjektet vi har under produksjon, ville vi for det nye E18 prosjektet sikre tilstrekkelig gjennomføringsmessig kapasitet gjennom et samarbeid med flere eksterne ressurser. Når det ikke lot seg gjøre å få på plass en optimal konkurransedyktig plattform, valgte vi å innstille det videre arbeidet, avslutter Venold.
Skrinlegger ikke OPS-kontrakter
Venold understreker videre at dette på ingen måte er tegn på at Veidekke vil redusere arbeidet med å videreutvikle sin kompetanse og gjennomføringsevne for fremtidige OPS-prosjekter.
- Erfaringene med OPS-prosjektet E39 Lyngdal - Flekkefjord som nå er under bygging, er meget positive, sier konsernsjef Venold. - Fremdriften følger planene, og samarbeidet med Vegdirektoratet opplever vi å være meget bra, legger han til.