Siden Bredbåndsalliansen begynte sine oppkjøp for fire år siden, har mange undret på hva det hele skulle munne ut i.
Går sammen
Torsdag lanserer selskapene seg selv som et samlet konsern med felles varemerke.
– Det nye konsernet skal bli den største og beste utfordreren i telemarkedet, erklærer kommunikasjonssjef Heidi Egede-Nissen i Ventelo utenfor det nye Portalbygget på Fornebu, som skal huse den nye telekomgiganten med Bredbåndsalliansen, Banetele, Ventelo og Broadnet.
Halvparten av de 800 ansatte sprer seg på tre etasjer i to fløyer. Resten holder til i Kristiansand, Bodø, Bergen og Stavanger.
Sterk
– Vi skal bli en sterk nummer to etter Telenor, og som den eneste nasjonale leverandøren av infrastruktur som kan tilby hele verdikjeden av tjenester, sier hun.
Konkret betyr det fasttelefon, mobiltelefon, internett og datakommunikasjon.
I bunnen ligger et omfattende stamnett fra Banetele, og de seks eierne av Bredbåndsalliansen har regionale aksessnett ut til brukerne. Totalt er det snakk om 20.000 kilometer med fiber.
Ventelo sørger for telefoni og internett. I tillegg skal Broadnet levere bredbånd og telefoni som en selvstendig aktør i konsernet.
Merkevare
Konsernets merkevare blir ikke offentliggjort før i ettermiddag, men ulike signaler tyder på at Ventelo kommer til å bli fellesnevneren.
Tidligere Telenor-topp Tormod Hermansen er styreleder i alliansen i dag og tar den rollen også i konsernet. Stig Herbern tar det samme steget og blir konsernsjef.
Hovedmålgruppen er bedriftsmarkedet og offentlige virksomheter. Norgesgruppen, Forsvaret, politiet og det nye nødnettet er allerede i porteføljen. Selskapene har i dag 30.000 bedriftskunder.
– Privatmarkedet er også et satsingsområde, sier Egede-Nissen. Her har konsernet 100.000 kunder på mobil, fasttelefon og internett. Samlet omsetning i dag er tre milliarder kroner.
Prisfall
Å samle selskapene bak en felles merkevare er i takt med utviklingen, ifølge konsernets egne analyser.
– Vi tror at det går mot noen få store enheter som dekker hele markedet. Det har vært en modning i bransjen, med produktstandardisering og fall i prisene, sier kommunikasjonssjefen. Hun peker på egen organisasjon som et bevis.
– De siste 12 årene har 17 selskaper gått inn i det som nå er det nye konsernet og de seks eierselskapene, blant annet Enitel, Catch, Netnet, Bluecom, You og Comcast, sier Egede-Nissen.
Bremser
– Mange har sett for seg at dette skulle bli et nytt Telenor, et nytt stort selskap. Så langt har vi sett lite til dem som aktive aktører i bransjen, sier telekomanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom til Teknisk Ukeblad.
Han ser for seg to store utfordringer for at nykommeren skal vokse seg stor og lønnsom.
– Noen av eierselskapene bak Bredbåndsalliansen har satt på bremsene i utbygging av fiber. Det kan tyde på at alliansen har aksjonærer som er mer forsiktige med sine investeringer nå enn for et par år siden, sier Aarønæs.
Frekvenser
Han er skeptisk til inntjeningspotensialet.
– I tillegg mangler den nye telekomaktøren frekvenser og lisenser for å kunne tilby mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Mobiltelefoni utgjør i dag cirka halvparten av det norske telemarkedet, mens mobilt bredbånd er det raskest voksende markedsområdet i bransjen. De har fiber for transport av signaler til og fra basestasjoner, men er en virtuell operatør på mobilnettet. Dette er det neppe mye penger i, mener analytikeren.
Oppdatert: Torsdag ettermiddag ble det klart : Ventelo som ventet