- Dette er gode nyheter. I praksis har vi nå godkjent reguleringsplaner for hele Rogfast, sier Tor Geir Espedal, prosjektleder i Statens vegvesen.
Han er glad for vedtakene i kommunestyret i Bokn, og at prosjektet har tatt et stort skritt framover.
- Fylkesmannens innsigelse mot massedeponiet i Arsvågen står fortsatt igjen, men vi har god grunn til å tro at denne blir trukket. Vi så at innsigelsene mot massedeponiet på Kvitsøy ble trukket, og det er mindre konflikter knyttet til deponiet i Arsvågen enn det var på Kvitsøy, sier Espedal.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Han håpar på en snarlig avklaring fra Fylkesmannen.
- Så snart det er på plass, blir prosjektet klart for ekstern kvalitetssikring (KS2). Det er det Finansdepartementet som styrer, men vi håper at kvalitetssikringen kan gjennomføres i løpet av våren 2016, avslutter Tor Geir Espedal.
Rogfast er en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel under Boknafjorden i Rogaland. Den skal ha to løp, med to kjørefelt i hver retning. Tunnelen skal gå fra Harestad i Randaberg til Laupland på Bokn, med en 4 kilometer lang arm opp til Kvitsøy.