Et nytt høyttalerkonsept er tenkt ut, konstruert og skal produseres på Oppegård utenfor Oslo.
Det skal konkurrere med fire til fem andre toppmodeller på verdensmarkedet. Det nystartede selskapet Audivation er snart klar med sitt første produkt; høyttaleren The Nordic Tone model One.
Helstøpt
Det spesielle med dene nye norske høyttaleren er at den er støpt i aluminium. Det gir ifølge Øyvind Overskeid i selskapet Adigo, som hadde ideen, helt unike egenskaper.
– Når vi støper i aluminium, kan vi unngå mange av de problemene som plager tradisjonelle høyttalere. De er som regel laget av flate, tunge plater, og fordi de vibrerer, er det vanskelig å unngå at de bidrar til lydbildet. Selve høyttalerelementet lager like mye lyd inne i kassen som på utsiden, og kabinettets jobb er å spise opp denne lyden, sier Overskeid.
Unike egenskaper
– Når vi støper høyttalerkassene har vi alle frihetsgrader med tanke på utformingen. Med dobbeltkrumme flater blir veggene vesentlig stivere og dermed gunstigere både med hensyn til demping av lydbølger og plassering av dempeelementer inne i kassen. Samtidig gir dette nye muligheter for design av produktet
Kasser i aluminium gir likevel en utfordring; uten demping lyder de som bjeller. Det har konstruktørene på Oppegård løst med et komposittbelegg av bitumen, glassfiber og aluminiumsfolie. I tillegg er bassdelen av høyttaleren utstyrt med to trykkstag som spenner opp høyttalersidene til to tredjedeler av flytgrensen for ytterligere demping.
Mer helnorsk enn den nye høyttaleren er det sjelden å se. Alt skal støpes og bygges i Norge. Høyttalerfabrikken Seas i Moss, som fra før leverer elementer til mange av verdenes toppmerker, skal levere høyttalerelementene. Seas har også bidratt med spesialutviklede elementer og lydtester.
Den nye høyttaleren skal lanseres i Norge i november, og for eksport tidlig neste år.