Norske leverandører av bildeler i aluminium står i fare for å bli akterutseilt. Fremtidens bilkarosseri og -deler vil bli laget av såkalt kundetilpassede materialer, hevder en fersk rapport laget for den tyske bilprodusentforeningen.
Nye materialer som ekstra høyfaste stål, sammen med ny konstruksjons- og formingsteknologi, vil for eksempel overta for smidde chassiskomponenter. Bruken av stål med strekkfasthet på 800-1000 MPa og mer, vil langt på vei eliminere den vektfordel smidde aluminiumkomponenter har hatt til nå. 3D-simulering og tilhørende verktøybygging vil gjøre det mulig å presisjonstilvirke store, hule stålkomponenter feilfritt helt fra nullserie.
Slike storkomponenter, laget av høyfast stål og formet fra sveiste rør, i former der høytrykksolje gjør jobben, vil gjøre samme jobb som et antall andre komponenter bygget sammen til en liknende konstruksjon; vektfordelen til lettmetallene vil i en stor grad bli oppveid av de kommende konstruksjons- og produksjonstekniske fordelene, og da vil metallenes grunnleggende prisforskjell slå ut til stålets fordel, hevder rapporten.
Mg og Ti kommer
Bruken av magnesium og titan vil kunne øke, dersom bilfabrikkene konsentrerer seg om å bruke disse metallene der vekt og/eller mekaniske egenskaper teller mest, heter det videre i rapporten, som er laget av professor dr.ing. Eckart Doege og diplomingeniørene Lutz-Eike Elend og Holger Hütte.
Magnesium er særlig interessant på grunn av metallets tilgjengelighet, i tillegg til dets lave spesifikke masse på 1,7 kilo/dm3. På grunn av sin krystallstruktur må Mg-legeringer formes i varm tilstand, noe som krever temperaturstyrte dyptrekkingsverktøy om utgangsmaterialet er plate, hevder rapporten. Allerede nå bruker VW/Audi Mg i chassiset til instrumentbrettene, fordi metallet i smeltet tilstand flyter akkurat som vann. Det fyller alle støperom med letthet og gir porefritt gods såfremt man har laget formen riktig. Forholdet mellom fyllehastighet og størkningstid er nær ideelt.
I dører og potter
Det har vært gjort vellykkede forsøk såvel i USA som i Europa, på å støpe komplette skjelett til bildører i ett Mg-stykke. Lenge har Mg vært brukt til deksler og i andre ikke direkte påkjente konstruksjoner. Forskerne regner med at kunnskapen om Mg og -legeringene nå er så god og så utbredt, at man om ikke lengde vil få se økt bruk av metallet også i chassisdetaljer.
Titan – med spesifikk masse 4,5 kilo/dm3 – vil på sin side kunne gjøre god nytte for seg, særlig der det kreves en sum av lav masse og god korrosjonsmotstand.