I Bergen sitter et lite, relativt ferskt IT-selskap som har som mål å gjøre store omveltninger i måten vi kjøper billetter.
TicketCo har som mål å konkurrere med de store aktørene i markedet, blant annet ved å la kundene bytte ut hele kassasystemer med en iPad eller iPhone.
Behov for nye løsninger
Selskapet ble stiftet 1. januar 2013, og har i dag over 260 kunder i Norge. Dit har de kommet ved hjelp av en disruptiv tilnærming til billettsalgmarkedet.
Opprinnelig var forretningsidéen salg av billetter over internett.
– Vi begynte som en onlineteknologi sånn som alle andre tickting-selskaper, og det kom ganske fort opp spørsmål om hva kundene gjorde med billettene som ikke ble solgt over internett. Da fikk vi svar som at de kunne stå med en billettblokk og skrive ut kvitteringer for hånd, et kassaapparat som printer kvitteringer, og andre tungvinte løsninger, sier Kåre M. Bottolfsen, daglig leder i TicketCo.
Han og medgründerne Carl-Erik M. Moberg og Hogne Sandanger oppdaget raskt at det for arrangørene også var behov for løsninger for salg av billetter i døren.
Les også: Norsk spillsensasjon fra 300.000 til 16 millioner brukere på ett år
Begynte som studentarrangement
Det hele begynte i studietiden. Gründerne ville arrangere en «vinterlek» for studenter i Hemsedal i 2011, og trodde de kunne konkurrere med studentorganisasjonene. Dette var et stort arrangement, og de tenkte at det ville være raske penger å arrangere det selv.
– Vi begynte å sjekke ut hvilke løsninger som var aktuelle for billettsalg, og oppdaget vanskelige løsninger som kostet skjorta. Så tenkte jeg at «dette kan vi fikse selv». Helt naivt selvsagt, men vi fikk med noen bekjente som kunne programmere en løsning for oss til 40.000 kroner, forteller Bottolfsen.
Løsningen var Facebook-tilknyttet, og lot studenter dele hvilken hytte de hadde kjøpt plass på slik at venner kunne booke plass på samme hytte. Vinterlekene ble aldri noe av, for selv om billettsystemet var interessant nok, klarte studentene aldri å selge billettene.
De satt likevel igjen med billettsystemet, og hadde tro på at de kunne utvikle det videre. Det viste seg at studentorgansisasjonene de hadde forsøkt å konkurrere mot var interessert i systemet.
Da de oppdaget at det var etterspørsel etter en selvbetjent lavkostløsning for billettsalg ble TicketCo stiftet. «Lean startup» har vært en viktig drivkraft, og i dag sitter TicketCo i teknologiinkubatoren Nyskapningsparken i Bergen.
Siden har Innovasjon Norge sprøytet penger inn i selskapet. Senere kjøpte Amedia en liten andel i TicketCo, som har sørget for at bergensselskapet tilbyr billettsalg via Amedias mange lokalaviser.
Les også: Ble «featured app». Doblet brukermassen på en uke
Enklere billettsalg
Selskapets løsning lar hvem som helst sette opp billettsalg. Salget kan gjøres via internett eller i døren, og prisen for å komme i gang er lav.
Løsningen er basert på en iOS-app, og for en arrangør er det i prinsippet nok å benytte seg av TicketCos app for å validere billetter kjøpt på internett ved hjelp av skanning av QR-kode i en mobilbillett.
For betaling i døren kan løsningen utvides med en iZettle-betalingsterminal, og en enkel kvitteringsskriver for å skrive ut billetter på papir.
Appen er gratis, iZettle-terminalen koster noen hundre kroner, og en printer kommer eventuelt i tillegg.
iZettle er en viktig samarbeidspartner for selskapet. Dette er et selskap som tilbyr disruptiv teknologi i betalingsmarkedet, og deres teknolgi er tett integrert med billettløsningen.
Les også: Norske gründere samlet inn 1,3 millioner kroner med crowdfunding
Store konkurrenter
Konkurrentene er de store etablerte billettselskapene, som Ticketmasters norske avdeling Billettservice, DX, Billettportalen og Billettluka.
Bottolfsen ønsker ikke å mene så mye om hvor gode konkurrentenes løsninger er, men forteller at det generelt er mye lite brukervennlig legacy-teknologi i markedet.
– Du må ha PC-er, du må kanskje plugge på en USB-skanner, du må laste opp en database for å sjekke en billett, skal du ha kassaapparat så kan du tenke deg hva det koster med tradisjonelle bankterminaler som må settes opp og har månedlige avgifter. I tillegg risikerer arrangøren å få fragmentert opp rapportene sine hvis de må bruke én onlineteknologi og en annen teknologi for salg ved inngangen, forteller han.
Han trekker også frem at deres løsning er enkel å bruke, ettersom brukergrensesnittet vil oppleves som velkjent for alle som har erfaring med å bruke en smarttelefon.
Det er ingen abonnementer eller oppstartsavgifter heller, annet enn det utstyret kunden eventuelt ønsker å kjøpe inn. TicketCo tar en andel av billettsalget. Er arrangementet gratis, er det også gratis å benytte løsningen.
– Det er for å senke barrieren for bruken av teknologien også. Når teknologien er selvbetjent er det helt greit for oss at du bruker teknologien gratis for å selge gratisbilletter. Da tror vi også at du vil bruke vår løsning når du skal ta betalt for billetter senere.
Hvor stor andel de tar vil imidlertid variere. Jo dyrere billetten er, jo mindre blir andelen. En billett til 100 kroner har et transaksjonsgebyr på 7 prosent, noe som er mindre enn konkurrentene tar. I tillegg kommer en fast avgift på 3 kroner pr billett.
Dyre billetter vil ha et transaksjonsgebyr i omtrent samme prisklasse som konkurrentene.
Les også: Appen hennes har gjort suksess i USA. Nå lanseres den i Norge
Flere nye aktører
Det er tøff konkurranse i billettmarkedet, blant annet flere som i likhet med TicketCo er nyoppstartede. TicketCo vokser imidlertid, og på snart to år står det nå 265 på kundelisten. I oktober 2013 fikk selskapet fem nye kunder, mens de den samme måneden i 2014 fikk 25 kunder.
Nå har de blant annet Skånevik Bluesfestival, Vossajazz, Nattjazz og Dyrsku'n, og flere kulturhus, kommuner og studentorganisasjoner på kundelisten. Mange av de nye kunden har oppsøkt TicketCo selv.
– Arrangørmarkedet i Norge er ganske lite, så festivaler og kulturhus snakker på tvers. Vi opplever at disse sitter og lurer på hvorfor de ikke kan få et system som flyselskapene hvor man kan sjekke inn på mobilen eller få tekstmeldinger med påminnere. Det er et banalt og betimelig spørsmål. Det vi gjør er samme type prosess som flyselskapene gjør på mobil.
Disruptiv teknologi har gjerne en tendens til å møte skepsis hos konservative, og Bottolfsen forteller at de selv har møtt denne skepsisen i markedet. Etterhvert som kundene har blitt større, har mye av denne skepsisen blitt mindre ute i markedet.
– Jeg tror fremtiden er lys for oss. Vi har større planlagt billettvolum i 2015 enn vi har hatt i 2014, og vi har nesten ikke kundetap. Vi har veldig store forventninger i Norge, og så er planen å starte en prosess med å utvide ut av landet.
Det første markedet de sikter seg inn på er Sverige, men de jobber fremdeles med å kartlegge dette. De snuser også på markedet i Storbritannia.
– Vi er veldig optimistiske og ambisiøse, og har flinke folk med oss, så ambisjonsnivået er å erobre verden.
Les også:
Dette bør du vite om introverte ledere