Aluminiumforedleren Alcoa Howmet Castings i Michigan, USA deltar nå aktivt med leveranser av store strukturdeler til Airbus nye kjempe A380.
Til selskapene The Engine Alliance og til Rolls-Royce, som skal bygge motorene til kjempen, leverer de fra før av en rekke smidde og støpte sentrale aluminiumskomponenter.
- Det ville ikke være mulig for Airbus å bygge A380 uten deltagelse fra amerikanske aerospace-selskap, sier sjefen for Airbus America, sivilingeniør Allan C. McArtor. Dette kan jo være noe å tenke på for Kongressen, som stadig vekk hevder at Airbus er statlig støttet og derfor en ureal konkurrent til det private Boeing Co.
- Femti prosent av komponenter og undersystemer i nye A380 vil komme fra USA, sier McArtor.
Sjefen for Aerospace Sector i Alcoa Howmet - direktør Michael Pepper - sier på sin side at han synes det er spennende å få være med å bygge det som snart skal bli verdens største og mest økonomiske passasjerfly.
A380 skal i standardversjon kunne frakte 500 passasjerer 12 000 kilometer i 900 km/h. Det er ingen norske aluminiumsdeler i flyet.