Klaffespennet utgjør en beskjeden del av bruas lengde. Seilingsløpet er ikke mer enn 14 meter bredt når klaffen er hevet. Store båter sluttet å gå opp Nidelva da Trondheim mekaniske verksted ble nedlagt. Nå er det nesten bare fritidsbåter som passerer brustedet.
Brua får fire kjørefelt og gang/sykkelveg på begge sider. Klaffen får ingen motvekt, den skal drives hydraulisk.
Prosjekteringen av brua er utført av Cowi Norge, Cowi Danmark, det danske firmaet Dissing+Veitling. Disse vant arkitektkonkurransen som ble utlyst i fjor. I vinnergruppa var også landskapsarkitekten Agraff fra Trondheim.
Den foreløpig navnløse klaffebrua inngår i en ny forbindelse mellom Nyhavna og Brattøra. Åpningen av brua er planlagt i desember neste år. Samtidig blir den viktigste forbindelsen mellom Nyhavna og sentrum midlertidig stengt på grunn av anleggsarbeid på E 6. Dermed blir virksomheten på Nyhavna helt avhengig av den nye forbindelsen.
I denne situasjonen er det svært viktig at framdriftsplanen holder. I dagens opphetete marked kan leveringstiden på stålprodukter være lang. For å gardere seg mot forsinkelser satt Vegvesenet ut leveranse av stålrørspæler som en egen entreprise tidligere i år. Oppdraget gikk til Ruukki som gjør jobben for 4,9 millioner kroner. Ramming av pælene inngår ikke i entreprisen.