Anbudskonkurransen er svært jevn, og Risa kan ikke føle seg sikker på å få kontrakten. Mesta ligger mindre enn 6 promille høyere med et anbud på 297,8 mill. Det er heller ikke langt opp til nr. tre, som er Veidekke med 302,8 mill.
Til nr. fire er det et nytt kort sprang: Skanska vil ha 307,6 mill. Kruse Smith ligger like over med 307,7 mill. Høyest ligger T. Stangeland Maskin med 320,9 mill. Ytterligere 10 firmaer ba om konkurransegrunnlaget og lot det bli med det.
Anbudsfristen ble opprinnelig satt til 30. april, men etter oppfordring fra entreprenører ble den utsatt en uke. Vegvesenet regner likevel med å kunne underskrive kontrakt den første uka i juli. Jobben skal være gjort innen 1. september 2012.
Solasplitten er en fire kilometer lang vegstrekning mellom E 39 og Sømmevågen like nord for rullebanen på Sola. Den skal bli hovedforbindelsen til flyplassen for de sentrale delene av Stavanger. Riksveg 510 har den oppgaven i dag, men den fungerer dårlig. Kryssene er ikke tilpasset trafikkmengden, og randbebyggelsen ligger tett. Både flypassasjerer og fastboende langs vegen ser fram til at Solasplitten blir ferdig.
En kort fjelltunnel, en kort miljøtunnel, bruer og en undergang inngår i prosjektet. Entreprisen omfatter også støyskjerming.