Også den gang kollapset brua da en lastebil kjørte over, og hele trekonstruksjonen klappet sammen. Lastebilen falt mellom seks og sju meter rett ned da brua knakk nesten på midten.
En gransking av ulykken avdekket at det var en grov underdimensjonering av en skjøt som utløste sammenbruddet av Perkolo bru over E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen. Skjøten føyde sammen to langsgående bjelker på brua. Resultatet ble kraftig underdimensjonering av brua skulle egentlig skulle tåle en belastning på 65 tonn. Det var konklusjonen i en rapport fra bruseksjonen i Vegdirektoratet.
Det ble også funnet flere klare svakheter ved konstruksjonen av Perkolo bru, blant annet svakheter ved sveisesystemet. Men det ble ikke påvist at disse feilene medvirket til at brua falt sammen.
Bygget i 2012
Tretten bru, som kollapset i morgentimene i dag, er også en fagverksbru i limtre. Brua ble åpnet 15. juni 2012 og er en del av fylkesvei 254 som går over Gudbrandsdalslågen og E6.
Brua erstattet den gamle fagverkbrua i stål fra 1895 på samme sted. Landkaret på vestsida fra den opprinnelige brua var i god stand og ble etter forsterkning brukt om igjen. Brua har to kjørefelt og fortau, med en samlet bredde på ti meter. Tretten bru hadde et hovedspenn på 70 meter, totalt var brua 148 meter lang.
Prosjekteringen ble utført av Norconsult i samarbeid med Plan Arkitekter.
Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system