- Vi gjorde en helt unødvendig feil, Vi overså et punkt i konkurransegrunnlaget hvor det var satt en øvre grense for riggposten. Det var ingen taktiske vurderinger bak. Det er ergerlig å miste en kontrakt på denne måten, sier divisjonsdirektør for elektro i Mesta, Terje Dengerud.
Roxel arbeider med automasjon, elektro og sikkerhetssystemer til lands og på oljeinstallasjoner. Selskapet hadde ikke vært med på noe vegprosjekt inntil i april i fjor da det fikk norgeshistoriens største elektrokontrakt innenfor samferdsel. Den er på 258 millioner kroner og gjelder elektroinstallasjoner i den 14,3 km lange Ryfylketunnelen.
- Siden den gangen har vi fått mange andre- og tredjeplasser, men det gir ingen pallplasser i denne bransjen, sier teknisk sjef i Roxel, Sigve Sandvik.
Bjarkøyforbindelsen skal knytte sammen øyene Grytøy, Bjarkøy og Sandsøy. Alle ligger i Harstad kommune. Roxel har valgt Harstad Elektro som underentreprenør.
Prosjektet består av den 3 250 meter lange Kvernsundtunnelen mellom Grytøy og Bjarkøy og bruer og fyllinger mellom Grytøy og Sandsøy.
I tunnelen skal det blant annet monteres 24 vifter, 40 km elkraftkabler, 4,5 km kabelstiger og andre bæresystemer, 600 lysarmaturer, 128 ledelys, 50 gjennomlyste skilt, 21 nødskap, 12 fordelere og alt utstyr for SRO.
Innen utgangen av 2018 skal Bjarkøyforbindelsen være fullført. Da blir fergesambandet mellom de tre øyene lagt ned.