Analyseselskapet Gartner teller det meste av IT-utstyr som selges rundt om i verden og trekker sine konklusjoner.
I sin analyse av telefonsalget i andre kvartal i år ser de en liten reduksjon på en halv prosent. Det viktige for produsentene er at salget av smarttelefoner fortsetter å øke.
Det er her pengene er, selv om de nok føler på et økende prispress fra rimelige modeller fra Kina.
Markedet som har vokst friskt i mange år gikk frem 4,3 prosent. Til sammen ble det solgt 334,4 millioner smarttelefoner rundt om i verden.
Metning
Litt bekymringsfullt er det nok at alle de modne markedene utenom Japan viser en tilbakegang.
Til sammen er tilbakegangen på 4,9 prosent, og det er i disse markedene produsentene får best betalt.
Den store vinneren
Under de store salgstallene er det vinnere og tapere. Den store vinneren er kanskje Google med Android.
Deres operativsystem var installert i 297 millioner av de solgte enhetene, og det utgjør 86,2 prosent. En økning på 4 prosent fra samme kvartal året før.
Det betyr at de andre operativsystemene taper.
Windows er nesten utradert og faller fra 2,5 til 0,9 prosent. Apples iOS faller fra 14,6 prosent til 12,9 prosent.
Det er nok høyst sannsynlig at den vil øke igjen når Apple slipper iPhone 7. De fleste av de svorne tilhengerne som vil ha ny telefon har nok satt pengene i banken til den kommer.
Kineserne kommer
Når Gartner teller opp salget til de ti største produsentene er det bare fem som vokser.
Fire av dem er kinesiske og en er selvfølgelig Samsung, som har hatt fenomenal suksess med Galaxy S7.
Samsung er også den langt største produsenten. De har hele 22,3 prosent av hele smarttelefonmarkedet, en fremgang på 0,5 prosent.
Sliter
Apple er på andreplass med 12,9 prosent, men det er en tilbakegang på 1,7 prosent.
Huawei har en komfortabel nummer tre-posisjon med 8,9 prosent av markedet og en vekst på 0,9 prosent.
Ukjente kometer
De to neste på lista er Oppo og Xiaomi. Begge er store kinesiske produsenter som vi ikke ser mye til her i landet.
Spesielt Oppo vokser friskt og har økt fra 2,4 til hele 5,4 prosent av verdensmarkedet på et år. Til tross for at de ikke selges over alt.