For at Romsdalsfjorden skal krysses uten bruk av ferjer, ønsker Vegvesenet å bruke utprøvd teknologi i form av undersjøisk tunnel og hengebru.
Planene ble avduket i februar i år, men nå har Vegvesenet lagt ut en video som viser prosjektet i sin fulle prakt.
Hvordan brua vil se ut kan du få med deg i videoen øverst i denne artikkelen.
- Ferjefri E39: Bjørnafjorden kan få verdens lengste flyte- eller rørbru
250 meter høye brutårn
Brua over Romsdalsfjorden er en del av den planlagte ferjefrie veien langs kysten mellom Kristiansand og Trondheim.
Dersom Vegvesenets forslag vedtas, blir brua to kilometer lang og får et hovedspenn på 1625 meter.
Med dette blir det Norges lengste bru. Totalt sett blir den 100 meter lenger enn Drammensbrua - en kassebru -, og hovedspennet er 200 meter lengre enn spennet på Hardangerbrua.
Kjørebanen får fire felt, ligger 70 meter over havet og brutårnene blir 250 meter høye.